Nieuws September 2014

100e Champions League wedstrijd voor Iniesta?

Dinsdagavond keert Andrés Iniesta met FC Barcelona terug naar Parijs, de stad waar de Spanjaard zijn eerste Champions League beker won. Als Iniesta in de Franse hoofdstad wordt opgesteld, speelt hij zijn honderdste wedstrijd in de Europese competitie—een nieuwe mijlpaal in zijn voetbalcarrière!

In de 99 wedstrijden die hij bij elkaar speelde sinds zijn debuut tegen Brugge in het seizoen 2002/03 heeft Iniesta tien wedstrijden gescoord en drie winnaarsmedailles opgehaald.
Zijn eerste kwam op 17 mei 2006, toen Eto’o en Belletti met hun doelpunten de overwinning bezegelden. Het was de eerste trofee van een drie op rij reeks, want ook in Rome in 2009 en in Londen in 2011 was de Cup met de Grote Oren voor de blaugranas.
Het is echter om zijn doelpunt in de halve finale tegen Chelsea, in Stamford Bridge in 2009, dat Iniesta het meest herinnerd zal worden: deze dramatische, late treffer verzekerde Barça alsnog van een plaats in de finale te Rome.

Indien Iniesta dinsdagavond tegen Paris Saint-Germain inderdaad zijn honderdste Champions League wedstrijd speelt, is hij de vierde speler die deze mijlpaal bereikt bij Barça, na Xavi Hernández (nu 148 wedstrijden en twaalf doelpunten), Carles Puyol (120 wedstrijden en twee doelpunten) en Víctor Valdés (110 wedstrijden, negentig doelpunten geïncasseerd).