Nieuws Februari 2012

150 officiële duels voor Pedro

Dinsdagavond speelde Pedro Rodríguez tegen Bayer Leverkusen zijn 150e officiële wedstrijd voor FC Barcelona. De 24-jarige aanvaller maakte zijn debuut voor het eerste team van Barça vier jaar geleden, onder het bewind van Frank Rijkaard. Het was op 12 januari 2008 toen Pedrito, zijn geliefde bijnaam van die tijd, het veld opkwam voor Samuel Eto’o in de laatste minuten van de wedstrijd tegen Real Madrid (wedstrijddag 19).

Sindsdien heeft Pedro 89 competitieduels, 18 bekerduels, 32 Champions League wedstrijden, vijf Spaanse Super Cup wedstrijden, 2 Europese Super Cup wedstrijden en vier duels in de Wereldbeker voor Clubs gespeeld.

Frank Rijkaard was de coach die de destijds reservespeler zijn debuut gunde bij het eerste team. Het was echter onder Pep Guardiola, Pedro’s coach tijdens het jaar dat Barça B haar promotie binnensleepte, dat de Spanjaard zijn eigen plek veroverde in het eerste team. Onder Guardiola zijn Pedro’s kwaliteit en scoorbekwaamheid al bijna drie-en-een-half jaar te bewonderen. Zijn eerste doelpunt voor de blaugranas viel in het San Mames in de Spaanse Super Cup in de zomer van 2009 en sindsdien heeft hij 52 goals gescoord in het blaugrana shirt. Pedro heeft eveneens de capaciteit om de beslissende goal te scoren, zoals de goal in extra tijd in Monaco tijdens de Europese Super Cup, of in de finale van de Wereldbeker voor Clubs, toen zijn doelpunt Barça langszij bracht met Estudiantes, minuten voor het einde.

Overigens was Pedro in 2009 de eerste speler ooit die in hetzelfde jaar in zes verschillende competities wist te scoren. Hij behaalde dat record op 16 december 2009 in Abu Dhabi in de halve finales van de Wereldbeker voor Clubs. Dat was de enige competitie waarin hij nog niet tot scoren was gekomen nadat hij het net vond in de Spaanse Competitie, de Champions League, de bekercompetitie en de Spaanse en Europese Super Cup.