Nieuws Januari 2011

150 wedstrijden voor Guardiola

Voor Guardiola zal de return van de achtste finale van de Copa del Rey een speciaal tintje hebben: het duel in het San Mamés zal nummer 150 zijn in Peps carrière als Barça-coach. Hiermee evenaart de Catalaan het record van de legendarische coach Fernando Daucik uit de jaren vijftig, en zal daarmee een van de zes managers worden die het vaakst op de bank gezeten heeft in de geschiedenis van FC Barcelona.

Als je het hebt over Guardiola, heb je het over vele successen in een periode waarin hij amper de bittere pil van verlies heeft moeten slikken. Hij won 109 wedstrijden, speelde er 27 gelijk en verloor er slechts 13. Daarbij won hij acht titels in slechts anderhalf jaar. Van zijn openingswedstrijd tegen Wisla tot aan het gewonnen duel van afgelopen zondag tegen Levante: het is van begin tot eind een zegenrijke periode geweest.
Barça heeft er nog geen ervaring mee hoe het is om een uitermate belangrijke finale te verliezen onder Guardiola. De eerste twee finales waren in seizoen 2008/09, toen de Copa del Rey gewonnen werd in Mestalla en Barça eveneens triomfeerde in de Champions League in Rome. Afgelopen seizoen voegde het team daar de Spaanse en Europese Supercup aan toen, inclusief de Wereldbeker voor clubs.

Tot slot heeft Barça onder Guardiola ook een smetteloze staat van dienst tegen de eeuwige aartsrivaal. Met vijf overwinningen uit vijf wedstrijden heeft Barça zestien goals gescoord en er slechts twee tegen gekregen. Hierbij zitten ook de beroemde 5-0 zege in Camp Nou en de inmiddels legendarische 6-2 overwinning in Bernabéu twee seizoenen terug.

De 149 wedstrijden onder Pep Guardiola:
Competitie: 93
Champions League: 33