Nieuws November 2010

19e Nederlander bij Barça

De 24-jarige Ibrahim Afellay geeft aan 'verheugd' te zijn met de transfer naar zijn droomclub. De zaak is echter nog niet volledig in kannen en kruiken, aangezien de speler en zijn zaakwaarnemer Rob Jansen er zelf nog uit moeten komen met FC Barcelona. De verwachting is dat dit nog enige tijd in beslag zal nemen.

Het is alweer ruim drie jaar geleden dat de laatste Nederlandse speler het Blaugrana droeg. Giovanni van Bronckhorst verliet eind juni 2007 Nou Camp voor zijn terugkeer naar Feyenoord. Sinds de komst van Johan Cruijff in 1973 zijn vele Nederlandse spelers belangrijk geweest bij historische momenten voor de club, zoals Ronald Koeman die in 1992 de vrije trap nam in de verlenging van de finale van Europa Cup I (nu de Champions League) tegen het Italiaanse Sampdoria en daarmee het enige doelpunt maakte van de wedstrijd. FC Barcelona won toen voor het eerst de ‘Cup met de grote oren’.

Ibrahim is op 2 april 1986 geboren in Utrecht, 1.80 m lang en maakte op 17-jarige leeftijd zijn debuut bij PSV, waar hij doorstroomde vanuit de jeugdopleiding, in het seizoen 2003-2004 in de Eredivisiewedstrijd tegen NAC Breda. Sindsdien is ‘Ibi’ met PSV vier keer Kampioen van Nederland (2005, 2006, 2007, 2008) geworden en heeft in 2005 de KNVB-beker en in de 2008 de Johan Cruijff Schaal gewonnen. Daarnaast heeft de aanvallende middenvelder ervaring in de Champions League en de Europa Cup. Vanaf het seizoen 2005-2006 is Ibrahim een vaste waarde voor de Eindhovenaren en speelt jaarlijks meer dan 23 competitiewedstrijden. Dit seizoen speelde de aanvoerder van PSV in alle competitieduels en scoorde al vijf doelpunten.

Op 27 april 2009 opende Afellay een Cruijff Court in Marokko. Elk talent van het jaar mag een eigen plaats uitzoeken waar hij zijn Cruijff Court opent. Deze prijs gaat uit naar een jonge talentvolle speler in de Eredivisie die zich niet alleen op het veld van een uitzonderlijk niveau toont maar ook maatschappelijk erg betrokken is. De winnaar wordt gekozen door een jury onder leiding van Johan Cruijff. Ibrahim Afellay koos een plaats in het noorden van Marokko. De wortels van de familie Afellay liggen in de kustplaats Al Hoceima.

Afellay wordt hij in navolging van Johan Cruijff de 19e Nederlander in Catalaanse dienst. Overigens heeft de Braziliaan Maxwell door zijn periode bij Ajax ook een Nederlands paspoort.