Nieuws November 2011

AC Milan - Barça 2-3

Barça en Milan maakten er tijdens de vijfde groepswedstrijd in groep H een spektakelstuk van. Beide teams konden groepswinnaar worden maar buiten dat hadden de twee duidelijke een onderlinge strijd uit te vechten. Bij AC Milaan stonden maar liefst drie voormalige Blaugranas in de basis. Naast Zambrotta en Van Bommel stond Ibrahimović in de aanval bij de Milanezen.

AC Milaan zette druk, maar FC Barcelona kwam er combinerend zonder al te veel problemen goed uit. De Blaugranas kwamen zelfs binnen een kwartier op voorsprong. Messi zette Keita goed vrij op links. Zijn lage voorzet ging richting Xavi, maar het was Van Bommel die de bal in eigen goal werkte. Het spel golfde daarna op en neer. Fàbregas kreeg binnen de kortste keren al een uitstekende kans om verder uit te lopen. Zijn harde schot werd door doelman Abbiati gered. Aan de andere kant was het Robinho die na een voorzet van Boateng zijn schot op twee meter van de goal hoog over zag gaan. Haast onmogelijk om te missen. Toch komen de Milanezen langszij door niemand minder dan Ibrahimović. Seedorf gaf een steekbal op de Zweed die de bal onder Valdés wist te schuiven.

Messi leek de Blaugranas weer snel op voorsprong te brengen. Fàbregas zette goed voor maar het schot van Messi spatte uiteen op de lat. Uiteindelijk weet Barcelona alsnog op voorsprong te komen. De 1-2 viel uit een strafschop gegeven nadat Aquilani bij Xavi aan de noodrem moest trekken. Opmerkelijk was dat in plaats van Aquilani die eerder in de wedstrijd al geel had gekregen, Nesta een kaart ontving van scheidrechter Stark. Diezelfde Stark liet Messi de strafschop overnemen omdat de Argentijn inhield in zijn aanloop voor hij wilde schieten. Zijn herkansing ging onberispelijk binnen. Beide teams krijgen nog grote kansen. Zo redde Abbiati op inzet van Villa en kopt Thiago Silva uit een hoekschop net naast. Maar het bleef tot de rust 1-2.

De tweede helft ging met hetzelfde hoge tempo verder. Messi en Villa kregen een goede kans om verder uit te lopen. Maar het is aan de andere kant Boateng die op prachtige wijze de 2-2 maakte. De Milanees nam de bal op prachtige wijze mee achter het standbeen. Waarna hij op fraaie wijze Valdés klopte in de korte hoek. Nog geen 10 minuten later was het Xavi die voor de derde keer van de avond de Blaugranas op een voorspong zette. Een prachtige aanval werd afgerond door Xavi nadat Messi de middenvelder vrij zette met een steekbal door de gehele verdediging; een prachtige goal. Na de 2-3 kwam Barça nagenoeg niet meer in de problemen. Waardoor een prachtig voetbalavond afgesloten werd met een 2-3 overwinning voor de Blaugranas en de winst in poule H van de groepsfase.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Puyol, Mascherano, Sergio Busquets, Abidal, Keita, Xavi, Thiago (91’ Dos Santos), Fàbregas (79’ Pedro), Messi en Villa (67’ Alexis).

Bekijk hier de samenvatting van Sport1.