Nieuws Maart 2011

Afellay: “Elke dag hier is genieten”

Woensdag in het uitduel tegen Valencia moest Ibrahim Afellay opnieuw genoegen nemen met een plaats op de bank. Toch maakt de middenvelder zich absoluut geen zorgen om zijn positie binnen de selectie; hij is zelfs uitermate positief. In een interview in de catacomben van Mestalla doet Afellay zijn verhaal tegen VoetbalPrimeur.

De middenvelder die bij PSV nog één van de drijvende krachten van het team was en alleen op de bank te vinden was als hij geblesseerd of geschorst was, moet het nu doen met de weinige minuten die hem worden gegeven. Desondanks is Afellay uitermate gelukkig met de transfer naar FC Barcelona. Afellay: “Het is hier fantastisch. Ik werk hard, train goed en de minuten die ik krijg in het eerste team speel ik ook goed. Ik heb mijn draai hier nu aardig gevonden, maar krijg het eerste halfjaar de tijd om me aan te passen aan de club en het leven hier. Je krijgt niets zomaar in het leven, en dus ook niet in het voetbal. Je moet er hard voor werken, maar het belangrijkste is dat het positieve gevoel overheerst.”

Zoals verwacht, is de middenvelder één van de spelers die op de bank geduldig moet wachten tot een van de basisspelers rust gegund wordt, meestal in de laatste twintig of tien minuten van een wedstrijd. Afellay: “Feit is dat ik geduld moet hebben. Dit is een ingespeeld team; deze jongens spelen al jaren samen. Maar elke dag hier is genieten. Op de training ligt het niveau zo hoog; alleen daardoor word je al een betere voetballen. Je moet knokken op de training en de mensen laten zien dat je er staat wanneer ze je nodig hebben.”

Ondanks de taalbarrière is het contact met zijn teamgenoten uitstekend. De sterspelers van het Catalaanse team nemen uitgebreid te tijd om Afellay te helpen en begeleiden bij zijn aanpassingsproces. Afellay: “Het zijn allemaal hele normale en aardige jongens. Het is en blijft een kwestie van geduld hebben. Maar ik verzeker je: elke dag hier is genieten.”