Nieuws December 2016

Al Ahli - Barcelona 3-5

FC Barcelona speelde wegens sponsorverplichtingen op dinsdagavond een vriendschappelijke wedstrijd tegen Al Ahli uit Qatar. De sponsor van Barcelona, Qatar Airways, verdwijnt na dit jaar van het shirt, maar met het duel in Qatar heeft Barcelona nog een laatste keer een dienst aan de sponsor bewezen. Het was een opvallend doelpuntrijk duel, waarbij het na afloop voornamelijk ging over een jongen, en niet over het voetbal. Barça speelde een half uur lang met MSN, maar wisselde de drie sterren direct nadat het half uur verstreken was. Binnen dat half uur was elk van hen al tot scoren gekomen.

In Qatar was het Luis Suárez die de bal met het hoofd schampte en daardoor een treffer op zijn naam kreeg, terwijl Messi en Neymar met lage schoten voor de andere goals zorgden voor de rust. Jasper Cillessen hield de 0 voor Barcelona, en werd in de rust vervangen voor Ter Stegen. Na rust kon Al Ahli iets terug doen, en was het Abdulrahman die met een prachtige panenka een goal wist te scoren vanaf de stip. Barcelona bracht wat jongelingen binnen de lijnen, zoals Alena en Borja Lopez. Paco Alcácer scoorde zijn eerste goal voor Barcelona, al gaat het hier niet om een officieel duel. Rafinha maakte er 1-5 van, alvorens Al Ahli via Asiri nog tweemaal mocht scoren.

Dit verplichte duel zullen velen snel weer vergeten, maar voor een iemand was het een onvergetelijke dag. Een tijd geleden kwam er een jongetje uit een vluchtelingenkamp in Pakistan in het nieuws, nadat hij van afval een shirt van Messi had gemaakt. Een ontroerend beeld, en alles werd ingezet om een ontmoeting tussen Messi en de jongen te regelen. Dinsdag was het eindelijk zover. Met een brede glimlach werd de jongen door Messi opgetild, en hij was niet meer weg te krijgen van zijn zijde. De jongen bleef dapper staan tijdens de tos, was bij de teamfoto ter plekke en liep zelfs nadat hij naar de kant werd geroepen snel terug naar Messi. Uiteindelijk werd hij lachend van het veld gedragen door de scheids. Voor hem een onvergetelijke ervaring, die dit verplichte oefenduel nog van wat glans voorziet.

Opstelling Barça: Cillessen ('46 Ter Stegen), Vidal ('63 Lopez), Piqué ('32 Umtiti), Mascherano ('62 Busquets), Digne ('63 Alba), Rakitic ('61 Alena), Rafinha ('62 Iniesta), Gomes ('46 Roberto), Messi ('31 Suárez), Suárez ('31 Alcácer), Neymar ('31 Turan)