Nieuws April 2019

Alavés - Barça 0-2

De midweekse competitiewedstrijd wist Barça te winnen. Op dinsdagavond wisten de blaugranas het uitduel in Baskenland met 2-0 te winnen van Alavés en zet zo weer een belangrijke stap richting het kampioenschap.

Vanaf het eerste fluitsignaal was al duidelijk dat het team van Ernesto Valverde het duel meteen wilde beslissen. Al binnen tien minuten waren de eerste kansen te noteren voor onder andere
Luis Suárez en Philippe Coutinho. De thuisclub kwam er met Jony nog wel een enkele keer uit, maar Ter Stegen stond goed opgesteld. Doordat de defensie van de Basken hecht stond te verdedigen, was het voor de blaugranas lastig hier doorheen te komen. Alavés counterde er voor rust nog een paar keer gevaarlijk uit, maar kwam niet tot scoren. Namens Barça kon Coutinho nog een keer aanleggen, maar zijn schot smoorde in de Baskische defensie, waardoor de ruststand 0-0 bleef.

Ook in de tweede helft wilde Barça het snel beslissen. Mede daarom liet Valverde Leo Messi warmlopen. Alsof dat al een signaal was voor de rest van de ploeg, wist Carles Aleña een voorzet van Sergi Roberto fraai binnen te schieten. Slechts enkele minuten later was de VAR nodig na een corner van de blaugranas. In eerste instantie werd de bal met de hand van Pina beroerd, waarna Piqué wist te scoren. Uiteindelijk besloot de scheidsrechter zelf, na het bestuderen van de beelden, tot het geven van een strafschop. Deze werd hard en laag in de hoek geschoten door Suárez. La Pulga was zelf gebrand op een treffer en was halverwege de tweede helft nog dichtbij. Doelman Pacheco en de paal verhinderde het doelpunt. Messi liet nog zeker van zich spreken, maar de Argentijn wist zelf niet meer te scoren. Ook Coutinho wist een mooie voorzet van Messi niet te verzilveren. Hierdoor bleef het bij 0-2.

Opstelling Barça: Ter Stegen, Sergi Roberto, Umtiti, Piqué, Semedo (70’ Alba), Aleña (87’ Arthur), Busquets, Vidal, Coutinho, Suárez, Dembélé (60’ Messi).

Foto: www.fcbarcelona.cat