Nieuws Juli 2012

Alba: “Ik wil titels winnen met Barça”

De nieuwe speler van FC Barcelona vertelde aan Barça TV dat zijn terugkeer een droom is die uitgekomen is. Het vervult Jordi Alba met trots dat hij het Blaugrana mag dragen en hij kan niet wachten om aan dit nieuwe hoofdstuk van zijn leven te beginnen.

Hoe kwam de transfer tot stand?
“Ik hoorde het net voor de laatste wedstrijd van het EK. Ik was heel gelukkig omdat ik na zo’n lange tijd terugkeer. Om eerlijk te zijn, ik ben heel trots.”

Je weet precies waar je terecht komt.
“Dat klopt. Ik ken veel mensen hier, directie, spelers, coaches… en dat is een voordeel. Je hebt natuurlijk goede en minder goed momenten, maar ik werk altijd hard. Daardoor kan ik ook nu terugkeren naar de club.”

Als je me zes jaar geleden had gezegd dat Jordi Alba terug zou komen als verdediger had ik dat nooit geloofd. Hoe kwam het tot stand?
“Zes jaar geleden had niemand dat geloofd; zelfs ik niet. Emery (coach van Valencia) heeft daar een belangrijk aandeel in. De eerste keer als verdediger was tegen Werder Bremen. Ik de rust vertelde Emery dat ik de tweede helft het veld in zou gaan als links back. Ik had nog nooit op die positie gespeeld, maar daardoor kon ik wel een basisplaats veroveren en dat was voor mij belangrijker dan de positie. Het heeft alles veranderd en nu zou ik niet meer anders willen. Een jaar geleden had ik nooit gedacht deel te kunnen nemen aan het EK of naar Barça terug te keren.”

Bij de jeugdelftallen was je bijna altijd de aanvoerder.
“Ja, dat klopt. Van de acht jaar dat ik bij Barça voetbalde, was ik zeven jaar aanvoerder. Mijn medespelers respecteerde me en ik heb ze nooit teleurgesteld. Ik heb natuurlijk mindere punten, maar mijn karakter is altijd een pluspunt.”

In 2000 mocht je de eerste steen leggen van het Ciutat Esportiva.
Herinner je dat nog?
“Natuurlijk! Het was met Ramallets en ik mocht een penalty nemen. Ik ben er trots op dat ik erbij was en het is heel leuk dat ik er nu zelf ook mag trainen. Toen ik deze week bij het Ciutat Esportiva was, zag ik veel mensen die ik kende.”

Nu zijn veel gewaarde spelers klein, maar jij moest de club verlaten om die reden.
“Er waren veel lange spelers. Ik was de kleinste en moest daar tegen strijden. Maar dat was niet de reden dat ik naar Cornellà vertrok. Cesc en Piqué vertrokken ook en zij zijn niet klein. De club kon me toen gewoon niet gebruiken; Tello en Cuenca waren beter. Ik ging naar Cornellà en daar heb ik geleerd dat de jeugdopleiding van Barça verlaten niet het einde was. Ze zorgden voor me en ik heb er veel geleerd. Na die twee jaar realiseerde ik me dat ik alsnog een topteam zou kunnen halen en die kans gaf Valencia mij.”

Heb je nog dromen?
“Ik wil graag titels winnen. Het is een voordeel dat Barça nu zo goed is en veel wint. Ik hoop dat ik kan bijdrage aan het winnen van trofeeën.”