Nieuws Maart 2013

Alba op zoek naar dezelfde felheid

Jordi Alba was de speler die vrijdag op de persconferentie de pers te woord stond. Het eerste waar de verdediger natuurlijk naar gevraagd werd, was de loting voor de Champions League kwartfinales. FC Barcelona werd vrijdagmiddag geloot tegen het Franse Paris Saint-Germain. Alba benadrukte, zoals interim-coach Jordi Roura dat eerder al deed, dat Barça niet echt een voorkeur had voor een bepaalde ploeg. Alba: “We zijn geloot tegen een heel volledige ploeg, compleet in elk onderdeel van het team. Ze zijn een topteam dat ons zeker weten problemen zal geven.” Het wordt een weerzien met ex-Barça speler Zlatan Ibrahimović, maar de Zweedse sterspeler zal de eerste wedstrijd van het tweeluik moeten missen wegens schorsing na een rode kaart. Alba: “Zonder hem zullen ze veel kracht in de lucht missen.”

Na de veelbesproken overwinning op AC Milan, waarmee de Italiaanse ploeg uit de Champions League race gestoten werd, gaf Alba toe dat het moraal van de blaugranas weer terug is na een reeks teleurstellende resultaten. “Dit was het echte Barcelona en we moeten op dat niveau blijven spelen, met dezelfde kracht en felheid. We moeten iets meenemen van de wedstrijden tegen Milan,” aldus de verdediger. Hij vindt niet dat zijn team slecht speelde in het San Siro, maar: “We hadden niet dezelfde felheid die we in de return lieten zien.”
De pers vroeg hem wat hij zou denken van een eventuele Champions League finale tussen Barça en Real Madrid. Daarover zei Alba alleen maar: “Ik zou gewoon blij zijn als Barça de finale zou halen en zou winnen. Het maakt mij niet uit tegen wie.”

Over zijn doelpunt in het blaugrana tenue van afgelopen dinsdag, de 4-0 in de blessuretijd, zei Alba tot slot: “Dit was een van de belangrijkste doelpunten in mijn carrière, omdat het de overwinning zeker stelde nadat we het behoorlijk hadden moeten ontgelden in de laatste tien minuten.”

Maar hoewel de Champions League natuurlijk het voornaamste onderwerp was tijdens de persconferentie, zo vlak na de loting in Nyon, heeft Barça een competitiewedstrijd tegen Rayo Vallecano gepland staan aanstaande zondag. Jordi Alba gaf toe dat hij onder de indruk is of wat de club uit Madrid tot dusver dit seizoen gepresteerd heeft. “Ze spelen graag de bal en zijn agressief wanneer ze de bal niet hebben. Ik houd wel van hun manier van spelen.”

Alba sloot de bijeenkomst af met woorden over de nog altijd afwezige Tito Vilanova. “We hopen allemaal dat hij zo snel mogelijk terugkeert, want hij is een heel belangrijke schakel in dit team.”