Nieuws September 2009

Alves naar het WK 2010

Diverse spelers van FC Barcelona kwamen afgelopen weekend in actie voor hun nationale ploeg. De meest in het oog springende wedstrijd van het afgelopen weekend was de partij tussen Argentinië en Brazilië. De wedstrijd tussen Lionel Messi en Dani Alves. Deze wedstrijd werd met 3-1 gewonnen door Alves. Door doelpunten van Luisao en Luis Fabiano, stond het met rust al 0-2. Na de rust maakte Datalo en weer Luis Fabiano een doelpunt en bepaalde de eindstand op 1-3. Door deze uitslag is Brazilië volgend jaar zeker aanwezig op het WK van Zuid-Afrika. Het Argentinië van Messi heeft nog veel werk te doen, ze staan op een vierde plaats in de poule en hebben maar 2 punten meer dan Colombia en Ecuador.

Door de Spaanse Bonscoach Vicente Del Bosque, werden vier spelers van FC Barcelona opgeroepen. Dit waren Piqué, Puyol, Busquets en Xavi. Allen begonnen zij in de basis in de wedstrijd tegen België. Dit resulteerde in een overtuigende overwinning van 5-0 voor de Spanjaarden in La Coruna. Het derde doelpunt van de avond werd gemaakt door Gerard Piqué. Door dit resultaat zijn de Spanjaarden bijna verzekerd van deelname aan het WK.

Als Zweden volgend jaar naar het WK wil, dan moest er gewonnen worden van Hongarije. Ibrahimovic speelde mee bij Zweden, ondanks de pijnlijke knie die hij tijdens de wedstrijd FC Barcelona – Sporting Gijón had opgelopen. Na de treffers van Olaf Mellberg en Szabolcs Huszti uit een strafschop, leek de wedstrijd te eindigen in een 1-1 eindstand. Maar ver in de blessuretijd maakte Ibrahimovic de 1-2 en houdt Zweden hiermee in de race om naar het WK te gaan. In groep 1 blijft Denemarken leider maar tussen Hongarije en Zweden zit nu maar 1 punt.

Bij de wedstrijd Frankrijk – Roemenië begon Henry in de basis en 3 minuten na de rust maakte hij de 1-0. Maar hij kon niet voorkomen dat er, ondanks zijn doelpunt, toch nog gelijk gespeeld werd tegen de Roemenen. Éric Abidal kwam niet voor de Fransen in actie. Door dit resultaat blijft Servië aan kop en lijkt het er op dat Henry zich met Frankrijk zal moeten proberen te plaatsen voor het WK via de play-offs.

De nieuwste aanwinst van FC Barcelona, Dmytro Chygrynski, speelde met de Oekraïne tegen Andorra. Dit werd een simpele overwinning voor de Oekraïners. Ze wonen namelijk met 5-0. Chygrynski speelde de volledige 90 minuten. Door dit resultaat doet de Oekraïne nog volop mee in de strijd om een plek bij de play-offs voor het WK.

Yaya Touré heeft na de winst tegen Burkina Faso met Ivoorkust nog 1 punt uit twee wedstrijden nodig om naar het WK te gaan. Hij maakte zelf het derde doelpunt in de wedstrijd die eenvoudig gewonnen werd met 5-0. Seydou Keita speelde met Mali gelijk bij Benin. Het werd met 1-1 met doelpunten van Samassa van Mali en drie minuten voor tijd maakte Aoudou gelijk. Hier door blijft Mali tweede in de poule met 5 punten. Maar op 1 punt achterstand staat Benin.

Na de resultaten van dit weekend einde is alleen Barça speler Alves zeker van deelname aan het WK in Zuid-Afrika volgend jaar. Maar hier kunnen de komende week, als er nog meer interlands gespeeld worden, nog meer spelers bij komen.