Nieuws Juli 2013

Antoni Ramallets overleden

Dinsdag is Antoni Ramallets, de legendarische doelman van FC Barcelona tussen 1946 en 1961, op 89-jarige leeftijd overleden.
Ter nagedachtenis aan de Catalaan werd dinsdagavond een minuut gehouden voor de aftrap van het vriendschappelijke duel tussen Barça en Lechia Gdańsk.

Sandro Rosell heeft zijn medeleven betuigd aan de familie van Ramallets voor hun verlies:
“Het is een hele treurige dag voor Barça. Een legende heeft ons verlaten. Hij werd door generaties Culés aanbeden en geëerd voor zijn prestaties. Antoni was altijd een voorbeeld voor onze spelers. Mensen en atleten zoals Ramallets hebben de club gevormd tot wat het nu is en hebben het Blaugrana-gevoel verstevigd.”

De president van FC Barcelona was in april van dit jaar nog bij de oud-keeper op bezoek geweest (foto’s): “Een paar maanden geleden was ik in de gelegenheid om hem te spreken bij hem thuis in Sant Joan de Mediona. Ik vertelde hem toen dat hij nog steeds gewaardeerd wordt door de members en fans van Barça. We zijn hem zeer dankbaar voor zijn bijdrage aan de club.

De in Barcelona geboren Ramallets startte zijn loopbaan bij FC Barcelona als tweede keeper achter Juan Zambudio Velasco. Door een zware oogblessure in 1949 verloor Velasco zijn positie als vaste doelman aan Antoni Ramallets. De Catalaanse keeper speelde meer 473 duels voor Barça. Ramallets was de onbetwiste doelman in het tijdperk van de “Cinco Copas” (vijf bekers) onder leiding van coach Helenio Herrera. Bij zijn aantreden in 1958 als coach werd Helenio door het toenmalige bestuur van FC Barcelona te verstaan gegeven op zoek te gaan naar een nieuwe keeper. Helenio sprak vervolgens met Ramallets en vertelde hem: “Een aantal bestuursleden die niets van voetbal weten vertelde me dat ik een nieuwe keeper moet zoeken omdat je oud wordt. Wat zal ik hen vertellen?” De keeper antwoordde met: “Het klopt, ze weten niets van voetbal.” Daarop verscheurde de coach zijn lijstje met vier potentiële nieuwe keepers.

Hij is samen met Josep Guardiola recordhouder wat betreft landstitels met
FC Barcelona: zes in totaal. Bovendien won Ramallets vijf keer de Trofeo Zamora voor de minst gepasseerde doelman van de Primera División.

Over de reden waarom Ramallets keeper werd, vertelde hij zelf ooit: “Ik was als kind dik en hield niet van hardlopen. Mijn vrienden waarmee ik voetbalden hebben toen besloten dat ik keeper moest worden aangezien ik niet graag rende en omdat ik met mijn postuur het doel beter vulde.”

Ramallets speelde 35 interlands voor Spanje, waarin hij 49 tegendoelpunten kreeg. De doelman debuteerde tegen Chili op 29 juni 1950 op het WK 1950 in Brazilië. Dankzij zijn goede keeperswerk, wat Ramallets de bijnaam El Gato de Maracaná (De Kat van Maracanã) opleverde, behaalde Spanje de vierde plaats op dit WK. In de jaren die volgden was Ramallets vaste keus bij het Spaanse nationaal elftal. Zijn laatste interland speelde hij op 18 mei 1961 tegen Wales.

Gewonnen titels:
6 landstitels (1947/48, 48/49, 51/52, 52/53, 58/59 en 59/60)
2 Feria Cups (1957/58 en 59/60)
2 Latin Cups (1949 en 1952)
5 Spanish Cups (1950/51, 51/52, 52/53, 56/57 en 58/59)
3 Eva Duarte Cups (1948, 1952 en 1953)