Nieuws December 2022

Argentinië finalist na zege op Kroatië

Vier jaar geleden speelden Argentinië en Kroatië tegen elkaar. In Rusland en in de poulefase. De Kroaten wonnen toen met 3-0. Een knappe prestatie. De Argentijnen hadden dus nog iets goed te maken. Trainer Scaloni viel weer terug op zijn 4-4-2 systeem. Door de schorsing van Acuna speelde Tagliafico (ex-Ajax) linkervleugelverdediger.

Argentinië begon met een nederlaag tegen Saoedi-Arabië en won de rest van de wedstrijden (jammer genoeg ook de wedstrijd tegen Nederland). Grote man: Lionel Messi.

De Kroaten spelen met dezelfde elf als die tegen Brazilie. In de poulefase 1 x winst en de andere wedstrijden een gelijkspel. Grote man: Luka Modric. Kroatie is met 4,5 miljoen inwoners een klein land. Maar met een groot hart en erg moeilijk te verslaan. Het begin van de wedstrijd was voor de Kroaten.

De Argentijnen bleven afwachten. Langzaamaan werd het balbezit van de Argentijnen steeds meer. Zeker toen Messi zich er meer mee ging bemoeien. En dat deed hij dan in de 34e minuut. Penalty! Een prooi voor Lionel: snoeihard in de rechterbovenhoek 1-0. Op 35-jarige leeftijd speelde hij zijn 25e WK wedstrijd (net zoveel als Mattheus).

Even later zag hij zijn teamgenoot Alvarez in de 39e minuut het halve veld oversteken. Richting Livakovic. Beetje flipperkast: 2-0. Argentinië op rozen. De Kroaten waren blij met de 15 minuten rust en brachten daarna wat verse krachten in.

Geen probleem voor Messi. Als vanouds liet hij zijn briljante voetbalkunsten zien. Ongelofelijk! Natuurlijk heeft hij daar zijn teamgenoten voor nodig maar wat die man kan met een bal grenst aan het ongelofelijke. Resultaat: in de 70e minuut dolde hij een aantal Kroaten, vond de achterlijn en legde de bal klaar voor Alvarez die het netje vond: 3-0.

En daarmee was de wedstrijd gespeeld. De Kroaten bleven sportief maar het was wel duidelijk dat er dit jaar geen WK-titel te behalen viel.

En Messi liet iedereen weten dat komende zondag zijn laatste WK-finale wordt. We zullen hem missen!

Opstelling Argentinië: Martinez, Molina (86”Foyth), Romero, Otamendi, Tagliafico, De Paul(74”Palacios), Enzo, Mac Allister(85”Correa), Parades (62”LisandroMartinez), Messi, Álvarez (74”Dybala)

Opstelling Kroatië: Livakovic, Juranovic, Lovren, Gvardiol, Sosa (46”Orsic), Modric (841”Majer),, Brozovic (50”Petkovic), Kovacic, Pasalic (46”Vlasic), Kramaric (72”Livaja). Perisic