Nieuws Februari 2011

Arsenal – Barça 2-1

Barça heeft de eerste wedstrijd van het tweeluik tegen Arsenal in de Champions League verloren. Villa was verantwoordelijk voor de eerste treffer van het duel, maar Arsenal vocht zich terug met twee late goals. Toch is nog niet alles verloren; begin maart zal in Camp Nou de winnaar uitgemaakt worden.

Woensdagavond zorgden Arsenal en Barça voor een voetbalspektakel. In het volle Emirates Stadium speelden beide teams volgens hun eigen typische stijlen, op zoek naar controle over het balbezit. Hierdoor werd het een onvoorspelbare ontmoeting tussen de twee teams, met een onverwachte wending tegen het eind van de negentig minuten.

Vanaf de eerste minuut nam Arsenal het initiatief en het leek er tien minuten lang op dat Barça volledig weggeblazen zou worden met hun directe aanval. Het creëerde ook meteen de eerste kans voor Van Persie, die verzuimde een grote kans om te zetten in een doelpunt. Het duurde een kwartier voor Barcelona in haar eigen ritme kwam en de rust terugbracht in het spel, waarna de klassieke stijl van snel passen en combineren eindelijk in beeld kwam. Ondanks hun indrukwekkende start, werd Arsenal tot een halt geroepen en had de club het moeilijk om de Barça-spelers te verdedigen. Even leek het erop dat Leo Messi als eerste het net zou vinden toen hij doorbrak en oog in oog met de jonge keeper van Arsenal kwam te staan, maar de Argentijn miste het doel op een paar centimeter.
Barça toonde haar klasse, waardoor Arsenal steeds verder terug werd gedwongen en het balbezit in Catalaanse handen bleef. Maar de club uit Londen bleef gevaarlijk, loerend op de counter, en het was een briljante kopbal van Abidal die een goal uit precies zo’n counter voorkwam. Dat was kort voordat Messi Villa met een perfecte steekpass wegstuurde, waarna de Spaanse spits treffende afsloot: 0-1. De Engelse doelman moest nog tweemaal in actie komen om te voorkomen dat Pedro een tweede doelpunt scoorde, terwijl Messi’s kopbal discutabel afgekeurd werd wegens buitenspel.

In de tweede helft werd er voor Barcelona naargeestig gezocht naar een ruimere voorsprong, maar Arsenal gaf niet zo gemakkelijk op en werd steeds gevaarlijker. Piqué, Abidal en Busquets voerden hun verdedigende taken uitstekend uit en voorkwamen een gelijkmaker uit de verschillende counters die Barça om de oren. In de 67e minuut was het opnieuw Messi die een goal leek te scoren en daarmee het stadion stilte oplegde, maar de bal kwam in het zijnet, tot grote frustratie van de Argentijn. Barça had weer controle over de wedstrijd en een tweede goal kon haast niet uitblijven.
Maar de wedstrijd kreeg een onverwachte wending. In de 78e minuut schudde Van Persie zijn verdediger van zich af en verraste Valdés compleet met een schot vanuit een zeer moeilijke hoek die het net vond: 1-1. Arsenal was terug. Kort hierna Arshavin maakte een aanval af die was ingezet door Nasri goed af, waarmee in slechts vijf minuten het spel compleet op zijn kop stond en Barcelona op verlies afstevende. In de slotminuten vochten de Catalanen terug, maar het mocht niet meer baten.

Barça ontvangt Arsenal in Camp Nou voor de tweede leg op 8 maart en de Catalanen zullen moeten vechten om door te gaan naar de volgende ronde.

Opstelling Barça: Valdés, Alves, Piqué, Abidal, Maxwell, Busquets, Xavi, Iniesta (’89 Adriano), Pedro, Messi & Villa (’68 Keita).