Nieuws Februari 2012

Atlético Madrid - Barça 1-2

FC Barcelona heeft in Vicente Calderón een zwaarbevochten overwinning op Atlético Madrid weten te behalen. De winst werd pas laat in het duel zeker gesteld. Messi zag al snel in de eerste helft een poging het doel in gaan. Helaas nam de Argentijn de bal met de hand mee, en keurde de scheidrechter het prachtige lobje die daarop volgde af. De Blaugranas moesten het opnemen tegen een zeer verdedigend ingesteld Atlético Madrid. Dit leverde niet het mooiste schouwspel op. Barcelona moest zich vooral bewegen in de kleine ruimtes. Waar Atlético het voetballend niet op wist te lossen deelde ze wat flinke schoppen uit. Wat de nodige spelers een print overleverde. Gelukkig lukte het Barcelona toch op voorsprong te komen. Eerst was Xavi nog dichtbij uit een vrijtrap, maar doelman Courtois bokste de bal weg. Uiteindelijk was het een typische Barça aanval waaruit Alves kon scoren. Messi dribbelde richting de 16 en zag Cesc op links vrij staan. Die behield het overzicht en gaf voor op Alves die de bal binnen kon glijden. Met een balbezit van ongeveer 70% een verdiende 0-1 voorsprong. De thuisploeg kwam de eerste helft niet echt tot uitgespeelde kansen. Een enkele speldenprik van spits Falcao was het maximale wat Vicente Calderón kon aanschouwen.

De tweede helft was het wel raak voor de Colombiaanse aanvaller. Busquets kopte ongelukkig een corner door recht in de voeten van Falcao. Die had weinig moeite om binnen te schieten voor de 1-1. Atlético leek anders de kleedkamers uitgekomen te zijn. De Madrilenen zette druk op Barcelona. De Blaugranas wisten nog goed weg te komen. Valdés kwam goed in actie toen Abidal en Mascherano door een misverstand de bal lieten doorschieten op Falcao. De Catalaanse doelman had een katachtige sprong nodig om Falcao van scoren af te houden. Langzaam kreeg Barça de controle terug en het leek op een gelijkspel af te stevenen. Toch gingen de 3 punten mee terug naar Barcelona. Een geniale goal van Messi zorgde voor de volle winst. Waar Atlético de muur nog aan het neerzetten was krulde de Argentijn een vrijtrap prachtig in de verre kruising. Een fantastische 1-2 voorsprong. Toch mag de man van de wedstrijd best wel Valdés genoemd worden. In de laatste minuten van de wedstrijd hield de doelman Barcelona in leven. Eerst kwam hij goed uit toen Juanfran een grote kans kreeg. Kort daarna stopte hij een kanonskogel van ver van Arda. Barcelona doet wat het moest doen. De voorsprong van de concurrent niet verder op laten lopen. De achterstand bedraagt nog steeds 10 punten.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Alves (71' Cuenca), Puyol, Mascherano, Abidal, Busquets, Xavi, Iniesta, Cesc (76' Pedro), Messi en Alexis (84' Piqué)

Bekijk hier de samenvatting van Sport1.