Nieuws Januari 2011

Ballon d'Or: De Persconferentie (deel 1)

Voor het grote evenement zelf, togen Xavi, Iniesta, Messi, Del Bosque en Guardiola naar de zaal waar ze een persconferentie zouden houden. Er werden veel vragen gesteld door de ruim vertegenwoordige pers; bij deze deel 1 van een groot van de hele conferentie.

Wat is je mooiste moment van 2010?
Iniesta: “Het was een geweldig jaar, heel speciaal. Ik heb veel onvergetelijke momenten, zoals de Champions League, de Wereldbeker. Het winnen van de Wereldbeker is een streven voor iedereen. Daarbij lukte het me ook nog eens te scoren in de finale.”
Messi: “Het is moeilijk om één moment te kiezen, ik heb veel geweldige dingen meegemaakt in 2010, zowel op het WK als met Barcelona.”
Xavi: “Onder andere de 99 punten in de Liga. En het WK. Dat Spanje won, was historisch en onvergetelijk. 2010 is erg goed voor ons geweest.”
Guardiola: “Het is een privilege om deze spelers te mogen coachen. Het winnen van de competitie was een groot succes. Deze award laat zien hoe belangrijk coaches zijn, hoewel het niet betekent dat wij de beste zijn. We zijn afhankelijk van ons team.”

Spelers, hebben jullie al een speciale manier van vieren in gedachten? Gaan jullie de prijs opdelen?
Xavi, lachend: “Geen idee, daar hebben we nog niet echt over nagedacht. We zijn hier omdat ons team geweldig is.”

Guardiola, hoe zou je de Barça’s filosofie uitleggen en kun je verklaren waarom deze drie Barça-spelers hier nu zitten?
Pep: “Ze zijn gewoon goed, er is niet echt een bepaalde reden. We hebben een stabiele club en leunen daarbij op de schouders van voetbalgiganten. We representeren een kleine groep die hard heeft gewerkt om ons te brengen waar we nu zijn. De afgelopen twintig jaar hebben we een filosofie gecreëerd die de spelers nu representeren, maar ze zijn slechts het topje van de ijsberg.”

Spelers, toen jullie bij La Masia kwamen, hadden jullie je toen kunnen bedenken dat jullie ooit op dit podium zouden staan?
Iniesta: “Het is moeilijk te geloven dat we hier echt staan, maar het is de werkelijkheid. We staan hier dankzij heel veel andere mensen, niet in de laatste plaats dankzij ons team. Zonder hen zijn we niks.”

Velen vergelijken het winnen van de Ballon d’Or met het winnen van de Champions League of zelfs het WK. Wat vinden jullie?
Pep, lachend: “Dat zou je beter aan Del Bosque kunnen vragen! Maar het is iets unieks en ik denk niet dat dit nog een keer zal voorkomen in de toekomst. Het is heel moeilijk om dit te bereiken, dat drie spelers uit de Spaanse competitie, laat staan uit hetzelfde team, de top drie vormen. Het is een belangrijk moment en we zijn trots. Maar dit betekent niet dat we de beste zijn.”
Messi: “Ik denk niet dat je die met elkaar kunt vergelijken, aangezien niet iedereen dat nog heeft bereikt. Al denk ik wel dat het winnen van het WK beter is.”

Zijn jullie nerveus? Hebben jullie goed geslapen? Wat zijn jullie gevoelens op dit moment?
Xavi: “Ik ben ontspannen, maar ik denk dat ik vanavond tijdens het Gala wel nerveus zal worden. We weten nog steeds niet wie er gaat winnen. Maar ik ga ervan genieten, nerveus of niet, want dit is een historisch moment en het is een eer om hier te zijn, vooral samen met mijn teamgenoten.”

Messi, je zei net dat je liever het WK wint. Er zijn nu zes maanden verstreken sinds het WK 2010. Als je terugkijkt, wat zou je dan veranderen?
Messi: “Het verleden is het verleden en we kunnen niet op die manier terugkijken. We speelden niet zoals we wilden spelen en bereikten niet wat we wilden, maar het is gebeurd en we kunnen het niet veranderen. We blijven ons best doen.”

Lees dadelijk meer op deze website in deel 2!