Nieuws November 2008

Barça; 3,4 doelpunten per wedstrijd

Het gemak waarmee Barça momenteel het net van de tegenstander vindt is opzienbarend. Met 34 treffers in de eerste tien wedstrijden staat het gemiddelde op 3,4. In de statistieken van de Spaanse competitie moet ver terug worden gezocht naar vergelijkbare cijfers. Ze zijn er wel, in het seizoen 1959-60 scoorde Real Madrid van Di Stefano en Puskas er ook 34 in tien wedstrijden.

Toch beweerde coach Guardiola zaterdagavond na de galawedstrijd toch dat Barça geen perfecte ploeg is: "We zijn blij met het resultaat tegen een ploeg die met een bewonderenswaardige instelling de strijd aanging door te voetballen. De uitslag is dan ook wat geflatteerd, want Valladolid had ook zijn uitbraken en kansen. We zijn dus zo perfect nog niet."

Over Eto'o was de Catalaan lovend: "Eto'o heeft een fantastisch seizoen tot op heden. Niet alleen vanwege zijn doelpunten, maar ook vanwege zijn spel en toewijding. Vorige week bij Malaga scoorde hij bijvoorbeeld niet, maar was hij van groot belang door zijn assists en bovenal door zijn werklust. Als hij maar door heeft dat hij alleen geen wedstrijden wint." Eto'o kwam door zijn vier doelpunten op een totaal van dertien treffers in tien wedstrijden, een gemiddelde van 1,3 per wedstrijd waarmee hij momenteel al de helft van zijn productie haalde van zijn topseizoen 2005/06. Toen werd hij topscorer met 26 treffers in 34 wedstrijden.