Nieuws Maart 2014

Barça - Almería 4-1

Het team van Tata Martino startte voortvarend en kwam al snel op een 2-0 voorsprong. Daarna speelden de Catalanen echter in een te traag tempo waardoor de bezoekers aansluiting vonden en hoop kregen op een gelijkspel. De Nederlandse Barça-fans in Camp Nou zaten ruim een uur vol spanning in Camp Nou. De verlossing viel pas in de slotfase van de wedstrijd. Zeven minuten voor tijd kopte Carles Puyol de beslissende 3-1 binnen en Xavi bezorgde de deelnemers van de fanreis een toegift door de vierde van de avond te maken.

Almería startte de wedstrijd met alle spelers in het eigen 16-metergebied. Al in de zesde minuut kreeg Barça de eerste grote kans op de openingstreffer. Dani Alves kreeg de bal precies op maat van Xavi, maar keeper Esteban wist het schot van de Braziliaan te keren. Twee minuten later moest de keeper van de bezoekers weer in actie komen op een schot van Lionel Messi. Esteban kon de bal nog net wegboksen voor het doel. In de negende minuut moest hij echter toch de bal uit het net vissen. Na een mooie aanval via Neymar en een schot van Cesc Fàbregas scoorde Alexis Sánchez in de rebound de openingstreffer. De 2-0 had Neymar moeten scoren, maar de Braziliaan treuzelde te lang. Neymar speelde zondagavond geen gelukkige wedstrijd.

Na een kwartier ontsnapte FC Barcelona aan een penalty. Alves maakte een overtreding door Aleix Vidal vast te houden, maar de scheidsrechter legde de bal buiten het strafschopgebied voor een vrije trap. Die leverde Almería geen treffer op, maar even later was Barça wel trefzeker uit een vrije trap. Corona kon Lionel alleen tegen houden door vol aan zijn shirt te hangen. De Argentijn schoot de vrije trap met een schitterde curve precies in de bovenhoek. Het was het 15e doelpunt van Messi dit seizoen in La Liga. Uit de enige kans voor de bezoekers in de eerste helft viel de aansluitingstreffer. Ángel Trujillo wist een corner binnen te koppen door een miscalculatie van Víctor Valdés. Barça kreeg voldoende kansen om de marge ruimer te maken voor de rust, maar diverse kansen gingen echter verloren.

De tweede helft leek het wel alsof Barça de 2-1 uitslag wel voldoende vond; de Catalanen speelde in een wandeltempo. De Andalusiërs gokten op de gelijkmaker uit een snelle counter of uit een standaard situatie. Die strategie leek te gaan werken, want ze werden steeds gevaarlijker. Valdés hield Barça op de been bij een schot van Vidal en na een striemend fluitconcert van de Barça-fans ging eindelijk de bal sneller rond. Pedro en Andrés Iniesta kwamen binnen de lijnen voor respectievelijk Alexis en Cesc en dat zorgde voor de broodnodige inspiratie. Aanvoerde Carles Puyol schoot in de 83e minuut de verlossende 3-1 binnen uit een rebound van Lionel Messi. In de laatste minuut van de officiële speeltijd zorgde Xavi voor de 4-1 einduitslag. De Catalaan kreeg de bal precies op maat van Pedro en scoorde vanaf de rand van de 16-meter.

FC Barcelona heeft optimaal geprofiteerd van het eerder op de avond in een gelijkspel geëindigde Madrileense derby tussen Atlético Madrid en Real Madrid. Door de overwinning is Barça op de ranglijst nog slechts één punt verwijderd van Real Madrid.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Alves, Puyol, Mascherano, Adriano, Xavi, Busquets, Fàbregas (79’ Iniesta), Alexis (72’ Pedro), Messi en Neymar (87’ Tello)