Nieuws November 2013

Barça bereidt zich voor op Betis

Aanstaande zondag treedt FC Barcelona in de Spaanse competitie aan tegen Real Betis (21.00u). Het Benito Billamarín, het thuis van de groen-witte formatie, blijkt voor de blaugranas altijd een lastig stadion om te bezoeken, getuige de cijfers. In de 48 keer dat Barça naar Betis toog, wonnen ze negentien keer, speelden ze dertien keer gelijk en verloren ze zestien keer. De afgelopen acht keer dat Barça in het Benito Billamarín was, wonnen ze maar twee keer en gingen de drie punten twee keer naar Betis, met tot slot vier keer een gelijkspel. Een allesbehalve gemakkelijke uitwedstrijd.

Lionel Messi en Sergio Busquets are momenteel de enige twee spelers van Barça die tot scoren kwamen op bezoek bij Betis. In de 2-1 overwinning van vorig seizoen nam Messi beide doelpunten voor zijn rekening. Dat waren de twee goals die zijn doelpuntenaantal opschroefde tot 86 voor het kalenderjaar 2012, waarmee de Argentijn het eeuwige record brak van doelpunten in één kalenderjaar, dat tot dat moment in handen van de Duitser Gerd Müller was.

In de rangen van Betis zitten Joan Verdú en Xavi Torres, spelers die een Barça-verleden hebben, maar nu voor de Andalusische ploeg spelen. Beide voetballers kwamen ooit uit voor de hoofdmacht van Barça, al speelden ze daarmee nooit tegen hun huidige club.

De coach van Real Betis, Pepe Mel, stond in totaal acht keer tegenover Barça, inclusief de periode dat hij nog de touwtjes in handen had bij Tenerife. Zijn teams verloren zes van die acht ontmoetingen, en scoorden in totaal slechts tien doelpunten, tegenover de 26 die Barça wist te scoren.

Betis speelt voor het derde opeenvolgende jaar in de topcompetitie. Sinds drie wedstrijden terug bevinden ze zich in de degradatiezone en zijn naargeestig op zoek naar een overwinning, nu ze de afgelopen vijf wedstrijden geen zege wisten te boeken.