Nieuws November 2011

Barça-bezoek massaal bezocht door studenten Universiteit Beijing

De tweede dag van de trip die president Sandro Rosell maakt naar China stond in het teken van zijn toespraak op de Universiteit van Beijing, waar de massale toestroom van studenten een teken was van Barça’s aanzien op de Aziatische markt. Meer dan vierduizend studenten hadden zich aangemeld voor tickets om de toespraak van Rosell bij te wonen in de grote zaal van de universiteit; uiteindelijk mochten slechts vierhonderd studenten daadwerkelijk aanwezig zijn in de overvolle zaal om naar hem te luisteren en meer te leren over de huidige situatie bij de club en de toekomstplannen om uit te breiden naar China.

Er werden ook vragen gesteld over de plannen van de club om voetbal in China verder te ontwikkelen, waarop Rosell het belang van de campus die de club van plan is te openen in Beijing in de nabije toekomst benadrukte. Wat betreft de kans dat Barça’s wedstrijden op zondag rond lunchtijd afgetrapt kunnen worden, wat goed binnen de Chinese TV markt zou passen, pleitte Rosell voor iedereens begrip voor de traditionele gewoonten van de Catalaanse leden om in de avond naar het Camp Nou te komen, vooral na de familielunch. De president gaf echter wel toe dat als TV exploitanten of de autoriteiten van de competitie het van de club eisen, de club wel wedstrijden rond lunchtijd zou laten aftrappen.

Een andere belangrijke afspraak van de afgevaardigden van FC Barcelona was het bezoek aan het Olympische Stadion van Beijing, vooral bekend als de “Bird’s Nest Stadium”. Hier werd de recente strategische samenwerking, overeengekomen met de Beijing Council dat in het bezit is van Inter Sport, om het imago van de club op de Chinese markt te bekrachtigen door evenementen zoals sportcampussen die in de komende vijf jaar opgezet moeten gaan worden. De expeditie van de Club werd ontvangen door de Sportafdeling van de Beijing Council, die Sandro Rosell een schaalmodel van het Olympische Stadion overhandigde.

De dag eindigde met een informeel samenzijn met de correspondenten van Spaanse en Catalaanse media in China.