Nieuws Maart 2011

Barça bezorgd om Japan

Ook FC Barcelona is natuurlijk bezorgd om haar leden en fan clubs in Japan en de sportmensen bij de FCB Escola in Fukuoka. Het noorden van Japan werd op vrijdag 11 maart getroffen door een aardbeving met een magnitude van 8.9 op de schaal van Richter, gevolgd door een enorme tsunami die vele levens gekost heeft en talloze slachtoffers gemaakt heeft.
De club heeft haar medeleven betuigd aan het land en haar inwoners na deze tragedie, die zich om drie uur lokale tijd afspeelde in Japan. Het nieuws verspreidde zich als een olievlek over de hele wereld, zeker nadat er verschillende tsunamialarmen afgegeven werden aan de landen die tevens in of aan de zee rond Japan bevinden. Voor FC Barcelona is Japan een land waar de club met name leeft en waar het eerste team de afgelopen jaren verschillende keren geweest is tijdens hun pre-season tour.

Er zijn twee actieve FCB fan clubs, beide in de stad Tokyo: de Sol Naixent en de Penya Japan. Beide penya’s zijn per email benaderd door de vertegenwoordiger van de Sociale Commissie van internationale betrekkingen, Josep Maria Barnils, om te vragen of alles goed met ze gaat en om Barça’s medeleven en steun in deze verschrikkelijke tijden over te dragen.

De Japanse Barça school, de FCB Escola voetbalacademie gevestigd in Fukuoka (zuidwesten van Japan), is niet getroffen door de heftigste aardbeving die Japan ooit heeft aangedaan in de geschiedenis. De technische directeur van de FCB Escola in Japan, Ivan Palanco, contacteerde de managers van de FCB Escola in Barcelona deze vrijdag. Xevi Marcé, directeur van de voetbalschool van de club, liet weten: “Hij en de coaches, evenals de kinderen van de school, maken het goed.” Marcé was afgelopen week nog met Ivan Palanco in Tokyo om te praten over een mogelijke uitbreiding van de internationale scholen in Japan daar; zij ondervonden gelukkig niks van de aardbeving. In Fukuoka heeft Barça zo’n 300 Japanse pupillen die op de academie trainen en spelen volgens de Barça-methode.

Japan is overigens na Spanje het tweede land met het grootste aantal fans met haar 1.470 leden.