Nieuws Oktober 2008

Barça; een dag koploper

Na een prachtweek, met twee klinkende 5-0 overwinningen op Almería en Basel, was het voor de socios op zondag vooral genieten van de stand van de Primera División. Door een dag eerder te spelen dan de directe concurrenten, mocht Barça zich zaterdagavond na de winst op Almería voor één dag tot koploper kronen.

Het was op de kop af 530 dagen geleden dat dit voor het laatst een feit was. Op 13 mei 2007 stond Barcelona op kop toen Real Betis in Camp Nou vlak voor het einde van de wedstrijd de 1-1 gelijkmaker binnenwerkte. Een zwart deken viel over het stadion, want dit puntenverlies betekende het definitieve inleveren van de landstitel van seizoen 2006/07aan Real Madrid. Het gehele vorige seizoen stonden de blaugranas geen enkel moment op de eerste plaats.

Het verlies van Sevilla (0-1 tegen Malaga) en de gelijke spelen van Valencia (1-1 bij Recreativo) en Villarreal (4-4 tegen Atletico Madrid) op zondag zorgden er voor dat Barcelona een zeer geslaagd weekend beleefde. Het team van Guardiola maakte hierdoor een sprong van de vierde naar de tweede postie, één punt achter koploper Valencia.

Guardiola was verbaasd over het gemak waarmee Barça zich zaterdagavond van Almería ontdeed. "Inclusief ik ben verrast over dit niveau", zei de coach duidend op de vijf doelpunten in een goed half uur. "Ik was vooraf eerder bezorgd over de ontmoeting, want normaliter is het team niet zo scherp na een midweekse Champions League wedstrijd."

Aanvoerder Puyol was duidelijk in zijn verklaring over de goede prestaties van de laatste weken. "Wat er in de eerste twee wedstrijden van de competitie bij ons aan ontbrak, is door arbeid en geduld nu wel onze kant op gevallen."

Volgend weekend speelt Barcelona uit bij Malaga, dat ook de laatste vier wedstrijden wist te winnen.