Nieuws December 2016

Barça - Espanyol 4-1

FC Barcelona heeft op zondagavond een overtuigende zege geboekt in de stadsderby van Barcelona. Het treffen met Espanyol resulteerde in een overtuigende 4-1 overwinning, en hiermee heeft Barcelona de achterstand op koploper Real Madrid kunnen verkleinen naar 3 punten. Real Madrid kwam dit weekend niet in actie in competitieverband, en heeft later een inhaalwedstrijd op het programma staan waarbij ze het gat weer zes punten kunnen maken. In een goedgevuld Camp Nou kwam Barcelona uitstekend voor de dag, en al vroeg was het raak. Barça speelde in de sterkste opstelling, met Luis Suárez die na 18 minuten de openingsgoal kon maken. Op aangeven van Andrés Iniesta, die eens te meer de beste man op het veld was, schoof hij behendig de 1-0 binnen. De pass van Iniesta mocht er ook wezen, want zijn assist over zo'n 50 meter was perfect. Barça speelde in een hoge versnelling, en liet Espanyol achter de bal aan rennen. Tot meer treffers voor de rust resulteerde dit echter niet.

Enkele kleine en enkele grotere kansen waren er nog voor Barcelona, maar het duurde tot zo'n 20 minuten voor tijd voordat het verschil definitief werd gemaakt. Dit liet dus behoorlijk lang op zich wachten, en uiteindelijk was het opnieuw Luis Suárez die de 2-0 mocht aantekenen. Dit was een intikker van de Uruguayaan, na voorbereidend werk van Lionel Messi en Andrés Iniesta. De twee tovenaars wisten zich langs 7 Espanyol-spelers te dribbelen, met de ene passeerbeweging nog mooier dan de ander. Het schot van Messi kon niet helemaal gepakt worden en dus was Suárez er als de kippen bij. Hierna was het hek van de dam, en scoorde Jordi Alba direct na de 2-0 ook de derde van de avond. De sfeer was opperbest in het stadion, en Barça had deze overtuigende voorstelling ook nodig, want in de volgende competitieronde wacht de loodzware uitwedstrijd bij nummer 4 Villarreal.

10 minuten voor tijd scoorde Espanyol een treffer die nog even hoop gaf voor de bezoekers. David Lopez was bij een counter alert en schoof de 3-1 goed en hoog achter keeper Ter Stegen. Verder dan dit wapenfeit kwam Espanyol echter niet, en Lionel Messi bekroonde zijn fantastische wedstrijd uiteindelijk nog met een treffer in de blessuretijd. Toen tikte hij op aangeven van Suárez behendig de 4-1 binnen, om zo zijn doelpuntensaldo weer op te krikken. Door deze zege komt Barça op 34 punten, waarmee ze op plek 2 bivakkeren. Real Madrid is koploper met 37 punten, terwijl Sevilla met 33 punten ook nog aanhaakt in de titelrace. Aankomende week speelt Barcelona geen competitieduel. Het is een tijdelijke winterstop in Spanje, waardoor Barcelona pas 8 januari weer een competitiewedstrijd speelt. Dit is dus de uitwedstrijd bij Villarreal. Barça speelt de laatste wedstrijd van dit kalenderjaar voor de Copa del Rey tegen Hercules, aankomende woensdag in Camp Nou. Dan trapt Barça om 22:00 af voor de laatste 90 minuten van het voetbaljaar.

Opstelling Barça: Ter Stegen; Roberto, Mascherano, Piqué, Alba; Iniesta, Busquets ('75 Umtiti), Rakitic ('66 Suárez); Messi, Neymar, Suárez