Nieuws November 2008

Barça gaat in Lissabon voor de winst

Barça heeft vanavond in de Champions League pas echt baat bij winst op Sporting Lissabon. Bij winst is de eerste plaats in groep C verzekerd en kan Barcelona zich voor de volle 100% concentreren op de komende vier zware competiteduels tegen Sevilla, Valencia, Real Madrid en Villarreal.

Een gelijkspel betekent dat de laatste thuiswedstrijd tegen Shaktar, vier dagen voor de kraker tegen Real Madrid, nog van waarde is en een nederlaag tegen de Portugezen leidt zo goed als naar de tweede plaats, waardoor er in de achtste finale eerst thuis gespeeld dient te worden, iets wat geen enkele geplaatste club wil.

Vandaar dus dat Messi mee is gegaan naar Lissabon. Hij zal vooralsnog op de bank beginnen. Henry en Eto'o zijn zekerheidjes, de derde aanvaller is of Pedro, of Hleb. Puyol en Touré zijn in Barcelona achter gebleven. De achterhoede, dat geen makkelijke opgave krijgt met de onstuimige Sporting aanvallers Liedson en Derlei, zal door Alves, Piqué, Márquez en Sylvinho worden gevormd.

Guardiola heeft de boel op scherp gezet: "Dit is het belangrijkste duel van het seizoen tot nu toe. Wisla Krakau was de eerste belangrijke. Toen hebben we - ook zonder Messi - met 4-0 gewonnen waardoor plaatsing van de Champions League een feit was. Ook hier zullen we geconcentreerd moeten spelen. Het collectief zal het moeten laten zien."