Nieuws November 2008

Barça - Getafe 1-1

Barça heeft zondagavond tegen Getafe twee dure punten verloren in de strijd om het kampioenschap. Er zijn altijd wel eens wedstrijden bij dat het niet lukt, maar zonder aanvalsleider Messi was Barcelona geen schim van de voorgaande negen overwinningen. De vervangers Bojan en Hleb hadden totaal geen toegevoegde waarde en de vraag is dan ook waarom coach Guardiola niet veel eerder met de beoogde wissels kwam.

Getafe was in de eerste helft volledig verdiend op voorsprong gekomen. Barça begon veel te slap en leek de wedstrijd benaderd te hebben als een tussendoortje in de aanloop naar de loodsware vier wedstrijden die vanaf volgend weekend gaan komen. In een laag tempo was te zien dat deze nog onuitgegeven opstelling niet functioneerde. Met Sylvinho, voor het eerst als linksachter in de basis, daarvoor Keita en Hleb was de linkerkant van geen enkele samenwerking voorzien. Gevaar kwam er ook niet van rechts, waar de jonge Bojan geen bal goed beroerde en zijn kans om eindelijk een keer in de basis te beginnen verknalde. Verdediger Piqué deelde mee in de malaise en speelde bij de opzet van een aanval in de twintigste minuut de bal pardoes in de voeten van de tegenstander. Aanvaller Manu werd razend snel aangespeeld en krulde de bal , na het op het verkeerde been zetten van Puyol en Sylvinho, zeer fraai om Valdés in de verre hoek.

Barça trachtte de controle op de wedstrijd te pakken, maar dat ging niet makkelijk. Getafe heeft een goede organisatie en plantte een dubbele defensie neer waar een matig Barça zich op stuk liep. Was er eindelijk een kans, dan verprutste of Bojan ze of schoot Eto'o de bal op de lat.

Pas na een klein uur spelen bracht Guardiola eindelijk verandering in het spel door Henry en Pedro op te laten draven voor Hleb en Bojan. Het tempo ging omhoog en kansen kwamen. De afwerking was echter niet nauwkeurig omdat er in ene meer met het hart dan met het hoofd werd gespeeld. Pas een klein kwartier voor het einde bereikte een goede voorzet van Dani Alves, het moet zijn eerste en enige fatsoenlijke bal van de avond zijn geweest, de opgekomen Keita die hard binnen kopte. Het publiek ging achter de ploeg staan en Getafe werd tegen de touwen gedrukt. Met Gudjohnsen voor Sylvinho werd er alles of niets gespeeld. Het werd niets want verder dan een kopbal van Piqué op de lat kwam Barça niet. Een overwinning had niet verdiend geweest, gezien ook het feit dat Getafe een aantal zeer fraaie counterkansen kreeg om de wedstrijd in Madrileens voordeel te beslissen.

Geen tiende overwinning dus, wel een voorsprong van drie punten op de eerste belagers op de ranglijst. Het is te hopen dat Messi zich weer snel tot de selectie kan voegen, want tegen Getafe was 'de verassing' in het spel niet te zien. Het was dan ook een pijnlijk gezicht om Messi, Iniesta en Márquez op de tribune te zien.

Opst: Valdés; Alves, Puyol, Piqué, Sylvinho (72. Gudjohnsen); Xavi, Touré, Keita; Bojan (55. Henry), Eto'o, Hleb (55. Pedro)