Nieuws December 2017

Barça-jongens winnen La Liga Promeses

De voetbalploeg van FC Barcelona heeft de La Liga Promeses gewonnen. De La Liga Promeses is een toernooi voor jeugdelftallen, en staat bekend als het grootste jeugdtoernooi in de wereld voor de 12-jarigen. Het toernooi wordt jaarlijks afgewerkt, en in 2017 heeft Barça de eindzege weten binnen te slepen door in de finale met 1-0 van Valencia te winnen. In het verleden hebben Barça-spelers zoals Gerard Piqué en Andrés Iniesta al meegedaan aan het toernooi.

Het toernooi wordt opgevuld door voornamelijk Spaanse teams, maar ook Italiaanse clubs zoals Juventus, Inter en Roma namen deel aan het toernooi. Met Dortmund en PSG waren ook topclubs uit andere competities goed vertegenwoordigd. Dat de jeugd van La Masía tot de beste in de wereld behoort is algemeen bekend, maar de ploeg van Barça heeft dit nogmaals bewezen door het toernooi voor de vierde achtereenvolgende keer te winnen, en voor de zevende keer in totaal. In de drie voorgaande edities won Barça onder andere met 3-2 van Real Madrid en met 6-1 van Atlético Madrid.

Atlético Madrid werd ditmaal in de halve finales na strafschoppen uitgeschakeld, nadat Barcelona zich eerder al gemakkelijk van Roma had ontdaan in de knockout-fase.  In de finale tegen Valencia werd de enige treffer gemaakt door het talent Gerard Hernández, die in de vorige finale van het toernooi ook al trefzeker was. Barcelona won op het toernooi met 3-0 van Alavés, verloor met 0-1 van Villarreal en revancheerde zich door achtereenvolgens Roma, Juventus en Atlético te verslaan, met Valencia in de finale als laatste horde.

Foto: www.fcbarcelona.cat