Nieuws Mei 2019

Barça – Liverpool 3 – 0

De eerste halve finale wedstrijd tussen Barça en Liverpool in Camp Nou zou ook een goed affiche hebben kunnen zijn voor de finale van de Champions League, echter enkel de winnaar over de twee wedstrijden maakt zijn opwachting in de finale en deze wedstrijd werd er één om van te smullen.

Vanaf de aftrap speelde de wedstrijd zich af in een hoog tempo en intensiteit, zonder dat er in de eerste twintig minuten echt grote kansen voor deden. Het was een open wedstrijd en beide ploegen hielden elkaar in evenwicht. Nadat Liverpool in minuut 24 een vroege wissel diende toe te passen, ontplofte Camp Nou in minuut 26 door op voorsprong te komen. Een uitgemeten breedte pass van Vidal op Coutinho, bereikte via Jordi Alba de slim gelopen Suarez en deze gleed de bal in het doel van Liverpool. De 1 – 0 betekende ook het eerste doelpunt van Suarez in de Champions League van de jaargang 2018/2019. Nadat Lenglet een gele kaart ontving voor het vasthouden van de doorgebroken Salah, kreeg Liverpool voor rust nog één grote kans op de gelijkmaker, echter daar Mané zijn voet niet lekker tegen de bal kreeg ging zijn schoot over en werd de ruststand bereikt met een 1 – 0 voorsprong.

Liverpool kwam na rust getergd uit de kleedkamer en zette Barça direct vol onder druk. Ter Stegen diende het eerste kwartier regelmatig handelend op te treden en liet hierbij zien op het moment één van de beste doelverdedigers ter wereld te zijn. James Milner tot twee maal en Salah kregen goede kansen maar zagen Ter Stegen op hun pad, waarbij Milner vanaf ongeveer elf meter de grootste kans kreeg. Tot minuut 70 was het Liverpool wat de klok sloeg en Barça zag zich genoodzaakt de verdedigende stellingen in te nemen. Vanaf dat moment vond (wie anders) Messi het genoeg en liet zich gelden. Een door hemzelf opgezette aanval door het midden met Sergi Roberto, belandde via het dijbeen van Suarez op de lat van het doel en de terug springende bal werd door Messi binnen gelopen waardoor de 2 – 0 op het scorebord belandde. Dezelfde Messi liet Camp Nou in minuut 82 ontploffen door een fabelachtige vrije trap vanaf een 25 meter in de bovenhoek te krullen wat dus de 3 – 0 betekende en tevens zijn 600ste doelpunt voor Barça. In de resterende tijd raakte Salah nog de paal en in blessuretijd verprutste de ingevallen Dembélé nog een reuze kans om de 4 – 0 aan te tekenen, waardoor de eindstand werd bereikt met een 3 – 0 overwinning. Dit betekend een goede uitgangspositie voor de return op 7 mei in Liverpool, waarbij opgetekend dat Lenglet, Jordi Alba en Suárez op scherp staan door het ontvangen van een gele kaart.

Opstelling : Ter Stegen, Piqué, Rakitić, Busquets, Coutinho (60’ Semedo), Suárez (90’ Dembélé), Messi, Lenglet, Jordi Alba, Sergi Roberto (90’ Aleñá), Vidal,

Foto : www.fcbarcelona.cat