Nieuws Maart 2013

Barça loot PSG

Vrijdagmiddag vond de loting voor de kwartfinales van de Champions League plaats, waarbij FC Barcelona geloot werd tegen Paris Saint-Germain. Barça zal op 2 april eerst naar het Parc des Princes stadion te Parijs reizen; op 10 april ontvangen de blaugranas de Franse ploeg in eigen Camp Nou.
Het wordt de derde keer dat PSG en Barça elkaar treffen in Europees verband. De eerdere twee keer waren spectaculair, toen het Franse team in 1995 de Catalanen in de kwartfinales van de Champions League versloeg. Twee seizoenen later nam Barça revanche in de finale van de Europacup II in Rotterdam, toen Barça dankzij een doelpunt van Ronaldo met de titel aan de haal ging.

Net als Barça staat PSG momenteel aan kop in de nationale competitie, met de nummer twee Lyon slechts op vier punten achterstand. Met namen als Thiago Silva en Ezequiel Lavezzi, dit seizoen in de Franse ploeg de topscorer in de Champions League met vijf doelpunten, heeft coach Carlo Ancelotti sterke troeven in handen. Natuurlijk wordt het ook een weerzien met ex-Barça spelers en dan niet alleen Zlatan Ibrahimović, maar ook Maxwell en Thiago Motta. Overigens zal de Zweedse sterspeler de eerste wedstrijd van het tweeluik tegen zijn oude club moeten missen; tegen Valencia pikte hij een rode kaart op en moet om die reden zijn schorsing uitzitten.

De gehele uitslag van de loting:
Málaga – Borussia Dortmund
Real Madrid – Galatasaray
Paris Saint-Germain – FC Barcelona
Bayern München – Juventus

De loting van vrijdag was alleen voor de kwartfinales. Voor de halve finales wordt er opnieuw bijeengekomen voor een nieuwe loting, op vrijdag 12 april. De eerste leg van de halve finales staat voor 23 en 24 april gepland; de return op 30 april of 1 mei.
De Champions League finale zal net als in 2011 in het nieuwe Wembley Stadion te Londen gespeeld worden op 25 mei.