Nieuws November 2013

Barça - Milan 3-1

Woensdagavond 6 november stond in het teken van de vierde speelronde in de Champions League groepsfase. FC Barcelona en Camp Nou maakten zich op voor de komst van AC Milan en waren gebrand op een zege; niet alleen om het 1-1 gelijkspel in het San Siro eind oktober te revancheren, maar vooral omdat een overwinning cijfermatig plaatsing voor de laatste zestien in de Europese campagne zou betekenen.
Ook voor AC Milan was er iets recht te trekken. Sinds Barça’s bezoek aan San Siro wist de Italiaanse formatie in de eigen nationale competitie niet één keer te winnen; in vier wedstrijden speelden ze tweemaal gelijk en leden ze evenveel keer een nederlaag.

Met voor beide ploegen meer dan genoeg reden om voor de volle winst te gaan ging de wedstrijd in Camp Nou van start, zonder Carles Puyol, die ook de reservebank niet haalde, maar mét Adriano, die op tijd weer geheel fit was. Bij AC Milan begon Mario Balotelli verrassend genoeg op de bank, terwijl Erby Emanuelson en Nigel de Jong een plek in de Italiaanse basis kregen.
De eerste helft was voor de Catalanen. Bij balverlies werd de bal op de helft van AC Milan terugveroverd en het spel leek iets meer op vanouds; spelers vonden elkaar ogenschijnlijk gemakkelijker en hier en daar werd de Italiaanse muur behoorlijk getest. Vooral Neymar was in zijn element; de Braziliaan danste met de bal en bracht veel dreiging met zich mee, en ook Leo Messi was aanwezig met wat individuele acties en mooie passes. Milan leek daarentegen geheel onzichtbaar; op een zeldzame uitbraak na lieten ze zich niet zien op de blaugrana helft.

In minuut 29 werd Barça beloond voor de aanvallende intenties, toen Abate Neymar onderuit haalde in het zestienmetergebied. De scheidsrechter wees onverbiddelijk naar de penaltystip en Leo Messi schaarde zich achter de bal. Camp Nou stond volledig achter hem en Leo schoot koelbloedig en hard in: 1-0!Vijf minuten later meldden de Italianen zich voor het doel van Víctor Valdés. Barça stond geheel verkeerd opgesteld en Montolivo, volledig vrijgelaten, kon hard uithalen. De bal ging naast en de Barça-aanhang kon opgelucht ademhalen. Vlak daarna vonden Messi en Alexis Sánchez elkaar goed, maar Mexès blokkeerde het bedoelde één-tweetje.
In minuut veertig kreeg Barça een vrije trap niet ver van het zestienmetergebied toegewezen. Aanvoerder Xavi Hernández nam de verantwoordelijkheid en legde de bal schitterend voor, waarna Sergio Busquets, net als twee andere blaugranas volledig vrijgelaten door een slapend Milan, de bal binnenkopte: 2-0! Hiermee leek de ruststand op het scorebord te staan, maar in de allerlaatste minuut kwam Kaká met een mooie versnelling aanzetten. Zijn inzet raakte de voet van Gerard Piqué, die met een klein pasje op ongelukkige wijze de bal achter zijn eigen doelman tikte en daarmee Milan weer hoop gaf.

Die hoop was duidelijk zichtbaar binnen de Italiaanse formatie die uit de kleedkamer kwam. Met Balotelli nu wel in de gelederen, in de plaats van Robinho, was beduidend sterker. De Italianen zetten meer druk en waren veel dreigender in de aanval, waarmee Barça ook wat meer in de problemen kwam in de achterhoede.
Aan de andere kant gaf Messi goed aan op Andrés Iniesta, die vanaf de kop van de zestienmeter met een volley poogde te scoren, maar keeper Abbiati wist de bal weg te boksen. Deze opleving was echter van korte duur; Barça zakte behoorlijk in, terwijl Milan aan kracht inwon. In minuut 64 was de bezoekende ploeg dan ook vlak bij de gelijkmaker, toen Balotelli na een mooie individuele actie net niet lekker de bal bij Kaká kreeg. De Barça-defensie moest dan ook geregeld opruimen.

Met nog maar twintig minuten te gaan kwam wellicht de grootste kans voor Neymar. De Braziliaan, minder proactief in de tweede helft, speelde zichzelf op schitterende wijze helemaal vrij, maar haalde in zijn enthousiasme ongecontroleerd uit en schoot over. Later volgde wederom een combinatie tussen Messi en Alexis, maar ook ditmaal voorkwam Abbiati een tegentreffer.
De laatste tien minuten braken aan, waarin Barça nog altijd niet zeker was van de overwinning. Balotelli begon zich aan te stellen na een vermeende overtreding en die aanstellerij werd onmiddellijk afgestraft, en wel door Leo Messi. Nota bene de kleine Argentijn maakte een fantastische versnelling, een één-tweetje met de ingevallen Cesc Fàbregas, ontweek nog even wat verdedigende benen en rondde met een wippertje op ouderwetse Messi-wijze af: 3-1! De ontlading die volgde, was enorm en Messi mocht een nieuw record bijschrijven met de acht doelpunten die hij tegen Milan heeft gescoord; nog nooit scoorde een speler zo veel tegen één tegenstander!

De genadeklap uitgedeeld liep de wedstrijd op zijn einde en won Barça met 3-1 van AC Milan. Daarmee hebben de Catalanen zich cijfermatig geplaatst voor de volgende ronde, bij de laatste zestien, en zijn de laatste twee wedstrijden (Ajax 26 november, Celtic 11 december) een prestigestrijd voor de eerste plaats in de poule.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Alves, Piqué, Mascherano, Adriano, Busquets, Xavi (88’ Song), Iniesta (78’ Cesc Fàbregas), Alexis, Messi en Neymar (84’ Pedro).

Opstelling AC Milan: Abbiati, Abate, Zapata, Mexès, Emanuelson, Muntari, Montolivo, Kaká (84’ Matri), De Jong, Poli (74’ Birsa) en Robinho (45’ Balotelli).