Nieuws Augustus 2013

Barça Peace Tour

De spelers van FC Barcelona zijn zaterdagochtend naar Israël gevlogen en hebben na de landing in Tel Aviv (video) de Geboortekerk in Bethlehem op de Westelijke Jordaanoever bezocht. De 24 spelers worden vergezeld door president Sandro Rosell, vice presidenten Josep Maria Bartomeu, Javier Faus en Jordi Cardoner en de directeuren Andoni Zubizarreta, Jordi Moix, Ramon Ponet, Josep Ramon Vidal-Abarca en Dídac Lee. Barça is in Israël en Palestina om daar clinics te geven in de Peace Tour.

De touringcars van de Catalanen werd onder luid applaus verwelkomd in Bethlehem. Veel kinderen maakten van de gelegenheid gebruik om handtekeningen te bemachtigen van hun favoriete spelers. Uiteraard was Lionel Messi de naam die het luids werd geroepen door de kids. Na het bezoek aan de Geboortekerk maakten de spelers een groepsfoto voordat de bussen verder reden naar Muqata.
Rond zes uur arriveerde de delegatie bij Muqata, het hoofdkantoor van de Palestijnse Nationale Autoriteit (PNA), het bestuur van de staat Palestina voor een officiële receptie. Hierbij werden de spelers verwelkomd door de voorzitter van de PNA, Mahmoud Abbas.

Rjoub Jibril, hoofd van de Palestijnse voetbalbond, vertelde aan de aanwezige pers waarom het een bezoek van FC Barcelona een historisch moment is voor het Palestijnse volk. “We hebben veel waardering voor het bezoek van FC Barcelona. Het is een mooie gelegenheid om de wens tot vrede uit te dragen.” Hij vertelde tevens dat als er op een dag een onafhankelijke Palestijnse staat bestaat,
FC Barcelona als eerste team een uitnodiging zal ontvangen voor een vriendschappelijk ontmoeting.

Voorzitter Sandro Rosell vertelde: “Als we met de club een klein steentje kunnen bijdragen aan het oplossen van het conflict om uiteindelijk vrede te bereiken, zullen we het niet nalaten.” Rosell sprak tevens zijn waardering uit voor alle kinderen, waarvan vele in Barça-shirts, die voor het warme ontvangst hebben gezorgd.

Het was vice president Javier Faus die het bezoek heft weten te organiseren. Het heeft hem zeven maanden gekost en vier bezoeken aan beide landen. “We hebben eerst de mogelijkheid onderzocht om een vriendschappelijk duel te organiseren tegen een team bestaande uit Palestijnse en Israëlische spelers. We spraken met de twee presidenten, maar uiteindelijk verviel die optie door politieke complicaties in de regio. De vredes onderhandelingen waren net gestart en het is nog niet het juiste moment voor zo’n duel. Op dit moment zou het wel bespreekbaar zijn, maar twee maanden geleden nog niet.” Als alternatief heeft FC Barcelona daarom aangeboden om twee clinics te willen organiseren voor de kinderen uit de regio en dat idee werd direct door de twee landen omarmd. “De twee stadions zullen geheel gevuld zijn, want alle toegangskaarten zijn uitgedeeld aan kinderen. Barça krijgt voor deze trip geen geld, niet voor de tickets als voor de trip op zich. “Er zijn twee redenen waarom we deze trip doen. De eerste om onze bijdrage te leveren aan de vrede, hoe beperkt die bijdrage ook is, en daarnaast om kinderen in contact te brengen met sport omdat het de universele brug is om mensen bij elkaar te brengen”, aldus Faus.

De drukke dag werd afgesloten met een clinic in het Municipal Stadium in Dura, vlakbij Hebron. Alle 24.500 zitplaatsen waren bezet in het stadion. De spelers betraden net als in Camp Nou het veld onder de klanken van het ‘Cant del Barça’ (foto's) waarna de spelers een voor een geïntroduceerd werden door de stadionspeaker. De clinic bestond uit een aantal workshops en diverse mini-wedstrijdjes met 40 Palestijnse jongens en meisjes van de Palestijnse voetbal academie die daarbij de gelegenheid kregen om samen met de sterren van Barça te voetballen. De Catalaanse spelers fungeerde als coaches bij de diverse trainingselementen voor de kinderen in de leeftijd van 8 tot 12 jaar. De clinic werd afgesloten met een ereronde over het veld (video) en een handtekeningensessie.