Nieuws November 2011

Barça - Rayo Vallecano 4-0

FC Barcelona heeft een vrij simpele 4-0 overwinning geboekt op Rayo Vallecano. Met in het achterhoofd de naderende el Clásico was het zaak voor Barça om zonder schade uit de strijd te komen.

Ondanks de slechte prestatie tegen Getafe begon het team van Josep Guardiola ook nu zwak aan de wedstrijd. Rayo Vallecano was niet onder de indruk in Camp Nou en zette Barça vanaf de eerste minuut brutaal en goed vast. Hier wisten de Catalanen geen raad mee wat resulteerde in een aantal goede kansen voor de bezoekers. De eerste echte kans was dan ook voor Vallecano met een slecht verwerkte vrije trap door Víctor Valdés. Gelukkig tikte de keeper van Barça de bal op de kruising in plaats van in het eigen doel, maar veel scheelde het niet. Na het matige eerste kwartier krabbelde het team van Guardiola een beetje op en begonnen de spelers soepeler te combineren. In de 22e minuut zet Xavi de bal goed door naar Alexis die halverwege het strafschopgebied zijn tegenstander uitkapt. De van een blessure teruggekeerde speler houdt keurig overzicht en krulde de bal schitterend in de lange hoek; 1-0. FC Barcelona werd hierdoor wel beter in de combinatie maar had in de 33e minuut wederom het geluk aan haar zijde. Michel krijgt de bal op 11 meter van het doel van Valdés maar schiet in alle vrijheid hoog over. Vlak voor de rust drukte Barça eindelijk het veldoverwicht uit in meer doelpunten. Ook nu was er geen twijfel bij de linksbuiten en Alexis zette zijn ploeg op een verdiende 2-0 voorsprong. Hierdoor was het verzet van Rayo volledig gebroken waarna Barça de wedstrijd gelijk op slot gooide. Gerard Piqué kwam in het middenveld met de bal en via Alves en Xavi stond Barça op een comfortabele 3-0.

Direct na rust maakte Lionel Messi er 4-0 van door na een goede dribbel het doelpunt te maken. Een prettige voorsprong maar gelijk ook einde wedstrijd qua goed voetbal. Buiten de publiekswissel voor Alexis en de bewuste gele kaarten van Piqué en Valdés viel er weinig te genieten. Dat had de scheidsrechter ook goed begrepen waarop hij precies op 90 minuten de wedstrijd beëindigde. Belangrijkste zijn de drie punten en het heel blijven van alle spelers.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Alves, Piqué, Mascherano, Abidal, Keita, Xavi, Iniesta, Alexis, Messi en Villa.

Bekijk hier de samenvatting van Sport1.