Nieuws Augustus 2015

Barça - Sevilla 5-4 (n.v.)

De gebruikelijke opening van het Europese clubtoernooi is het duel om de Supercup tussen de winnaar van de Champions League en de winnaar van de Europa League. In Tbilisi stonden de Blaugrana’s tegenover Sevilla. Het team van Luis Enrique was in de finale met 5-4 te sterk voor de Andalusiërs en wist voor de vijfde keer in de club historie de Europese Supercup te winnen. Hiermee komen de Catalanen op gelijke hoogte met AC Milan. Hiermee pakt het Catalaanse team de vierde prijs van het jaar.

De winnaar van de Europa League kwam al in de derde minuut op voorsprong door een vrije trap van Banega, nadat Javier Mascherano een overtreding moest maken rond het eigen strafschopgebied. De Argentijn in dienst van Sevilla schoot de bal onberispelijk achter Marc-André Ter Stegen. Vijf minuten later wist Lionel Messi met een even mooie vrije trap de gelijkmaker binnen te schieten. La Pulga wist hiermee op 25 verschillende velden in 24 steden wist te scoren. Tien minuten later wist de Argentijnse sterspeler Barça op 2-1 voorsprong te schieten, wederom via een mooie vrije trap. De Blaugrana’s hadden na deze treffer het betere van het spel en kregen voor rust via onder andere Luis Suárez, Messi en Rafinha nog kansen. Uiteindelijk wist de jonge Braziliaan kort voor rust de score nog wel uit te breiden, waardoor de 3-1 ruststand op het scorebord kwam te staan.

Barça begon goed aan de tweede helft. Suárez wist al in de zevende minuut na rust de tussenstand op 4-1 te zetten. In eerste instantie werd de Uruguayaan nog gestuit, maar in de rebound was het wel raak. Hierna leken de Catalanen een gewonnen wedstrijd te spelen. Nog binnen het uur wist het team van Unai Emery terug te komen. José Antonio Reyes kreeg ruimte van de verdediging van Barça om zo voor 4-2 te zorgen. Naarmate de tweede helft vorderde, kreeg Sevilla meer grip op het duel. Twintig minuten voor tijd kregen de Andalusiërs een penalty na een overtreding van Jérémy Mathieu. Kevin Gaimero schoot de strafschop fraai binnen en wist zo voor de 4-3 te zorgen. Het team van Emery kwam tien minuten later op gelijke hoogte door een treffer van Konoplyanka, die een voorzet van Immobile binnen wist te tikken. Barça had in de slotfase nog wel het betere van het spel, maar kon voor het laatste fluitsignaal niet meer op voorsprong komen, waardoor de eindstand op 4-4 werd bepaald, waarna de verlenging gespeeld moest worden.

In de verlenging bleef het team van Luis Enrique het betere van het spel houden, maar Pedro en Messi hadden pech in de afwerking, waardoor de gelijke stand op het scorebord bleef staan. Halverwege de tweede verlenging kreeg La Pulga met een beetje geluk de vrije trap mee. In eerste instantie belandde deze in de muur van Sevilla, maar een oplettende Pedro wist de bal achter keeper Beto van Sevilla te schieten en zo de zege veilig te stellen.

Opstelling Barça: Ter Stegen, Alves, Piqué, Mascherano (93’ Pedro), Mathieu, Busquets, Iniesta (63’ Sergi Roberto), Rakitić, Rafinha (78' Bartra), Messi en Suárez.