Nieuws Mei 2014

24-05

Barça tenue ‘Gemaakt om te winnen’

FC Barcelona en Nike hebben het thuistenue voor komend seizoen gelanceerd met de slogan ‘Gemaakt om te winnen’. Het is gemaakt volgens de nieuwste technologische innovaties en is tevens milieuvriendelijk. Uiteraard zijn de shirts Dri-Fit en is de pasvorm aangepast voor meer comfort.

De nieuwste Barça-tenue is gemaakt van gerecycled plastic flessen. De voetbalbroekjes zijn gemaakt van 100% gerecycled polyester, de shirts 96% (en 4% katoen) en de sokken 78% (22% katoen). Nike en FC Barcelona streven er naar de kleding zo duurzaam mogelijk te produceren en zo min mogelijk het milieu te belasten. Ieder tenue is gemaakt van ca. 18 gerecyclede plastic flessen. In de afgelopen vier jaar heeft Nike met de recycling bijna 2 miljard plastic flessen gerecycled die anders op de vuilstortplaats terecht zouden zijn gekomen. Daarnaast bespaart Nike zo jaarlijks in het gehele proces 30% energie.

De Nike Dri-Fit technologie trekt zweet weg van het lichaam zodat het sneller verdampt. De met een laser uitgesneden ventilatiegaten en gaasstukken op speciale plaatsen zorgen voor een verbeterde luchtcirculatie. Dit helpt de prestaties te verbeteren doordat spelers zo koeler, droger en comfortabeler kunnen voetballen. Het katoen is toegevoegd aan de shirts en sokken voor een zachter gevoel en het komt de draagbaarheid en uitstraling ten goede.

Het nieuwe Barça voetbalshirt heeft een klassieke Blaugrana uitstraling gekregen. De karakteristieke strepen zijn breder en met een donkerdere tint blauw en rood. Het clublogo heeft uiteraard weer een prominente plaats gekregen op de voorzijde van het shirt en de blauwe kraag heeft een Catalaanse tintje gekregen. De Senyera is voor de eerste keer aan de voorzijde in het midden van de V-hals geplaatst. Voorheen was de Catalaanse vlag op de achterzijde van de kraag zichtbaar, op die positie staat nu ‘Barça’ in het geel geborduurd. Binnen in het shirt staat het motto van de club ‘Més que un club’ (Meer dan een club) en het jaartal van de oprichting van FC Barcelona, 1899.

Aan de binnenzijde van de shirts voor komend seizoen is het logo van Intel geplaatst. Intel en FC Barcelona maakten in december 2013 bekend een samenwerking te zijn aangegaan. Sindsdien staat het logo van het van oorsprong Amerikaans bedrijf dat zich specialiseert in het maken van computer componenten.

De Nike Elite voetbalsokken hebben komend seizoen een vernieuwd ontwerp. De ontwerpers van Nike spraken met spelers van diverse Europese teams om meer inzicht te krijgen in de wensen die de prestaties op het veld verhogen. De sokken hebben nu speciale zones voor comfort en bescherming, zoals voor de tenen en enkels waar de meerderheid van de botsingen plaatsvinden. Voor de voetboog is een comfortzone ontwikkeld die de voet ondersteund tegen glijden in de schoen. De sokken bestaan tevens uit minder materiaal om ze zo lichter te maken en speciale flex-groeven bovenop de voet en bij de enkel helpen tegen het opstropen van de sokken.

FC Barcelona en Nike hebben de verkoop nog niet wereldwijd vrijgegeven. Zodra de shirts, broekjes en sokken verkrijgbaar zijn via de Barcelona Fan Shop zullen we dit met een nieuwsbericht melden. Leden van de Fan Club Barcelona krijgen bij de Barcelona Fan Shop 7,5% korting, ook op het nieuwe tenue!

Meer foto's van het nieuwe tenue: www.fcbarcelona.cat