Nieuws Oktober 2008

Barça, verbonden met FC Basel

Woensdag zal Barcelona aantreden voor het 3e Champions League duel met FC Basel. Barça kent een historie met de club uit Zwitserland. De oprichter van Barcelona, Joan Gamper, speelde namelijk zelf voor FC Basel. Gamper speelde ook nog voor FC Excelsior Zürich en FC Zürich. In 1897 vertrok de Zwitser naar Lyon waarna hij een paar jaar later neerstreek in Barcelona. Op 29 november 1899 richt hij de Futbol Club Barcelona op. Er wordt ook gezegd dat de gekozen clubkleuren, het Blaugrana, afkomstig is van de clubkleuren van FC Basel. Maar niet iedereen is het hier over eens.

In de historie werd Barcelona ook nog op een andere manier aan Basel gekoppeld. Voor het eerst in de geschiedenis pakte Barça de Europacup 2 in het St. Jakob Park, het stadion van FC Basel. In een spectaculair duel met Düsseldorf won Barcelona na verlenging met 4-3. Inmiddels is er een nieuw stadion geplaatst, maar de club FC Basel zal altijd verbonden zijn met Barça.