Nieuws Juli 2011

Barça wint na strafschoppen

FC Barcelona heeft dinsdagavond de finale bereikt van de Audi Cup in München. De ploeg van Guardiola won na penalty’s van het Braziliaanse Internacional. Na negentig minuten was de eindstand 2-2.

In de Allianz Arena begon Guardiola net zoals zaterdag met een mix van vaste spelers deze aangevuld met spelers uit Barça B. één van de basis spelers was Afellay. De Catalanen begonnen meteen fanatiek aan de wedstrijd. Dit resulteerde na een kwartiertje in de eerste helft in een doelpunt. Iniesta nam een vrije trap en speelde deze in op Keita, welke de bal gelijk doorspeelde naar Thiago. Die laatste kon eenvoudig in schieten. De uitvoering van de vrije trap was duidelijk van te voren ingestudeerd. Na het doelpunt kregen Afellay, Iniesta en Soriano ook nog grote kansen, maar zij vonden iedere keer de Braziliaanse keeper Muriel op hun weg. Afellay schoot ook nog een keer loei hard op de paal en mede hierdoor maakte hij indruk.

In de tweede helft bleef de Nederlander in de kleedkamer achter, net als zes andere spelers. De vele wissels waren het gevolg dat Barça in de tweede helft niet meer zo dominant was en hierdoor kreeg Internacional diverse kleine kansen. Na ruim tien minuten in de tweede helft viel de 1-1. Pinto, ingevallen voor Valdés, wist een schot van Damiao nog te keren, maar Nei wist uit de rebound toch de gelijkmaker te maken. Enkele minuten na dit doelpunt, wist Barça toch weer op voorsprong te komen. Carmona bezorgde de bal bij Dos Santos en alleen voor de keeper faalde hij niet en tekende daardoor voor de 2-1. Door de voorsprong kreeg Barça wat meer greep op de wedstrijd. Maar vijf minuten voor tijd wist Internacional toch weer gelijk te maken. Damiao maakte uit een corner gelijk, waardoor er een 2-2 eindstand op het bord stond na negentig minuten.

Omdat het een wedstrijd op een toernooi betrof, moest er toch een winnaar uit de bus komen en werden er dus penalty’s genomen. Deze wist Barça beter te verzilveren dan Internacional, waardoor Barça woensdagavond in de finale uitkomt tegen de winnaar van de wedstrijd Bayern München tegen AC Milaan.

Opstelling voor rust:
Valdés, Maxwell, Fontàs, Busquets, Keita, Riverola, Thiago, Iniesta, Cuenca, Soriano en Afellay
Opstelling na rust:
Pinto, Abidall, Fontàs (63. Rosell) , Busquets (58. Armando), Keita (63. Espinosa), Balliu, Thiago (58. Carmona), Dos Santos, Jeffren, Pedro en Villa