Nieuws Maart 2011

Barça-Zaragoza 1-0

Zaterdag trad Barcelona aan tegen Real Zaragoza, het team dat dit seizoen op het randje van degradatie balanceert. Desondanks waarschuwde Vilanova, die vooralsnog Guardiola verving, dat het geen gemakkelijke wedstrijd zou worden, vooral nu bij veel mensen de aandacht al bij het Champions League duel ligt van volgende week dinsdag tegen Arsenal.

Na de reeks uitoverwinningen stond Barça zaterdag weer voor haar eigen fans. 78.965 toeschouwers hadden zich verzameld in Camp Nou, waaronder 75 Nederlanders die met de fanclubreis meegereisd waren naar Barcelona. Ondanks zijn hernia kwam Guardiola toch naar Camp Nou, dat vlakbij het ziekenhuis ligt, om daar zoals gewoonlijk de tactiek door te spreken met de spelers; hoewel nog onduidelijk was of Guardiola daadwerkelijk aanwezig zou zijn tijdens de wedstrijd, was de coach vastberaden en nam hij vlak voor de aftrap alsnog plaats op zijn bank. Dat zijn pijn ook onder de Barça-fans leeft, bleek het moment dat hij een enorm applaus ontving toen hij opstond om instructies uit te delen. Opvallend was de afwezigheid van een aantal spelers in de startende elf; Villa, Iniesta en Abidal begonnen op de bank, wat voor Iniesta overigens de eerste keer dit seizoen was dat hij niet startte in een competitiewedstrijd. Pinto was gepasseerd voor de herstelde Valdés, en de eveneens herstelde Jeffren was buiten de selectie gelaten, net als Puyol die, ondanks zijn vooruitgang de afgelopen dagen, vooralsnog niet het groene licht van de medische staf heeft ontvangen.

Vanaf de eerste minuut was Barça dominant, maar bleek het een avondje moeilijk voetballen te worden voor de thuisploeg: Zaragoza kwam bijna tot niet haar eigen helft af en bleef met twee rijen spelers voor de goal staan, wat het voor Barça lastig maakte om erdoorheen te komen. De bal was constant in Catalaans balbezit en het combinatiespel was weer een lust voor het oog, maar tot scoren kwam de ploeg van Guardiola niet. In de achtste minuut kreeg Zaragoza zowaar een kans wegens slecht verdedigen van Milito, waarbij Piqué moest ingrijpen om te voorkomen dat Zaragoza een schot op doel kon wagen. Maar daar bleef het bij; met het verstrijken van de minuten zakte Zaragoza, zo mogelijk, steeds verder terug tot de spelers als een bus voor de goal geparkeerd stonden. Barça zocht naargeestig naar dat ene gaatje dat een treffer zou opleveren en creëerde daarmee langzaamaan kansen. Maar na twintig minuten werd het duidelijk dat Barça niet alleen met een ultiem defensieve achterhoede te maken had: tussen de doelpalen voor Zaragoza stond Doblas, de man die zou uitgroeien tot de uitblinker van de wedstrijd. Wanneer Barça de muur wist te doorbreken, wat steeds vaker lukte, stond daar nog Doblas die kans na kans blokkeerde en daarmee de openingstreffer wist te voorkomen. Zo kreeg Bojan twee keer vlak achter elkaar een kans om te scoren en ook Xavi probeerde het tweemaal, maar Doblas hield zijn doel schoon.

De bevrijding leek daar in de 29e minuut toen Keita met een stuit de bal in het net kopte, maar de goal werd, twijfelachtig, afgekeurd wegens buitenspel. De minuten die daarop volgden, zagen opnieuw veel kansen voor Barça en een onophoudelijk balbezit, maar de gewilde openingstreffer volgde niet en het leek erop dat de teams doelpuntloos de kleedkamer in zouden gaan. Maar in de 43e minuut dribbelde Messi een stuk of drie verdedigers voorbij alsof ze niet bestonden en zette voor; opnieuw was het Keita die scoorde en ditmaal werd het doelpunt niet afgekeurd. Het eerste bedrijf eindigde daarmee in een 1-0 stand.

Voor de tweede helft meldden dezelfde twee opstellingen zich op het veld. Het spelbeeld bleef hetzelfde: Zaragoza verdedigde, Barcelona viel onvermoeibaar aan. Toch kreeg de bezoekende ploeg in de 51e minuut een enorme kans via Bertolo die de bal voorlangs schoot en daarmee Barça de gelijkmaker bespaarde. Aan de andere kant kopte Piqué vanuit een corner op doel, maar Doblas blokkeerde het schot en een verdediger haalde de rebound van de lijn. Zaragoza creëerde nog één keer een kans in de 61e minuut toen Sinema één op één kwam met Valdés, maar de keeper liet zien dat hij er weer staat voor het team; op voortreffelijke wijze voorkwam hij een tegentreffer. Twee minuten later trachtte Bojan tot twee keer toe te scoren, maar de goal werd hem ontzegd door Doblas, die een fenomenale wedstrijd keepte. Villa kwam niet veel later voor de jonge spits op het veld en stond daarmee tegenover zijn oude club. Veel deed dat hem niet, want al snel stapelden de kansen zich op voor de spits en Barcelona zou ongetwijfeld uitgelopen zijn tot een monsterscore als Doblas niet tussen de palen had gestaan.

Vooral de laatste vijftien minuten had Barça het moeilijk met het doorbreken van de muur, die weer hoog opgetrokken was. Zaragoza probeerde vooral de schade beperkt te houden; ook al waren ze bijna constant gedwongen achter de Barça-spelers en de bal aan te rennen, ze kregen het wel voor elkaar om meer treffers te voorkomen. In de extra tijd kreeg Barça nog een mogelijkheid tot de 2-0, toen er een lelijke overtreding op Messi gemaakt werd, waarvoor de Argentijn een vrije trap net buiten het zestienmetergebied werd toegekend. Zijn schot was precies maar ging nét naast de rechterbovenhoek; de stand bleef dus steken op 1-0. Daarmee heeft Barça terecht de drie volle punten behaald, waarmee de voorsprong op Real Madrid weer tien punten is, en de ploeg in elk geval qua overwinningsdrift goed voorbereid is op het aanstaande Champions League duel.

Opstelling Barça: Valdés, Alves, Piqué, Milito, Maxwell (75’ Abidal), Xavi, Mascherano, Keita, Pedro (86’ Iniesta), Messi en Bojan (65’ Villa).

Opstelling Zaragoza: Toni Doblas, Obradovic, Diogo, Jarosik, Lanzaro, Da Silva, Pinter (56’ Edmilson), N’daw, Ander (71’ J. López), Bertolo (51’ Uche) en Sinama.

Gerelateerd nieuws