Nieuws Maart 2014

Barça–M. City 2-1

Woensdagavond was het tijd voor de return in de achtste finales Champions League, de clash tussen FC Barcelona en Manchester City. In bijzijn van een select gezelschap reizigers van de Fan Club Barcelona streed Barça om beide benen in de kwartfinales te krijgen, terwijl de Engelse club vocht om de 0-2 nederlaag in eigen huis om te buigen tot een ticket voor de volgende ronde.

Gerardo Martino riep zijn sterkste selectie op, al vielen Ibrahim Afellay en Carles Puyol buiten de boot. Meteen in het begin drukte Manchester City het gaspedaal in en was al snel gevaarlijk rondom het blaugrana doelgebied. Barça stond echter ook sterk op het veld; zo kwam er een goede actie van Neymar voorbij en Andrés Iniesta stelde zijn fantastische techniek meerdere keren tentoon.
Helaas drukte de scheidsrechter al vroeg zijn stempel op de wedstrijd. Leo Messi werd geduwd in het doelgebied, maar kreeg onterecht geen penalty toegewezen. Vlak daarna deed City vooral via overtredingen van zich spreken en werden er meerdere gele kaarten getrokken, en onterecht geen rood. Messi zat hoe dan ook goed in de wedstrijd en was bij vlagen weer zijn snelle, creatieve zelf; veel aanvallen en acties begonnen bij hem en Can Barça zag genoeg kansen voorbij komen. Desondanks stond de City-achterhoede als een huis en keeper Joe Hart was een moeilijk te passeren eindstation.

Na vijftien minuten spelen maakte Neymar een mooi doelpunt, maar zag deze onterecht afgekeurd worden wegens buitenspel Jordi Alba—wederom een scheidsrechterlijke dwaling. City deed zich af en toe ook gelden, vooral met overtredingen, en sporadisch een kans. Desondanks was het een veel beter City dan in Manchester.
Barça meldde zich nog even aan de andere kant via Neymar en daarna Xavi, maar de grootste kans was voor City: David Silva gaf een schitterend hakje terug op Nasri, die daarna recht in de handen van Valdés schoot. Daarna kwam Neymar ook nog even om de hoek en passeerde zelfs keeper Hart, maar Fernandinho voorkwam een tegentreffer met een kopbal. De eerste helft eindigde dan ook zonder doelpunten.

Het tweede bedrijf werd Aguëro gewisseld voor Dzeko en deze invaller bracht meteen veel dreiging met hem mee. City schroefde het tempo wederom op en Barça ging erin mee. Het was Messi die de openingstreffer leek te maken na een mooie typische soloactie, maar hij raakte precies de paal! Een paar minuten later was er een grote kans voor City na balverlies van Neymar, en Dzeko kopte bijna in de bovenhoek, maar Valdés hield met een prachtige redding zijn doel schoon. Daarna was het weer de beurt aan Barça maar was Hart sneller dan Cesc Fàbregas, en aan de andere kant wankelde de Barça-verdediging beduidend meer en kreeg Zabaleta de kans uit te halen, maar zijn schot ging naast.

Het spel golfde op en neer, evenals de kansen, en het was dan ook wachten op het eerste doelpunt van de avond. Het tempo zakte wel iets terug, maar met name Messi bleef gevaarlijk met zijn soloacties. Een vrije trap voor de blaugranas ging desondanks nog naast en na een uur spelen leek de wedstrijd af te stevenen op een doelpuntloos gelijkspel.
Maar daar was Messi! Hij omzeilde de City-defensie eigenhandig en passeerde Joe Hart met een prachtige chip ogenschijnlijk gemakkelijk: 1-0. Eindelijk de doelpuntloze ban doorbroken. Daarna was Xavi dicht bij een tweede doelpunt op aangeven van Messi, maar Hart zat er wederom goed bij.

Na 75 minuten sloeg de vlam in de pan, toen ditmaal City een penalty ontzegd werd na een overtreding van Piqué. Zabaleta had een grote mond tegen de scheids en zag een tweede gele kaart, waarna hij het veld mocht verlaten. Barça creëerde nog kansen via Cesc en Alexis, maar uiteindelijk trok City in minuut 89 aan het langste eind en maakte de gelijkmaker via Kompany. Toch mocht Barça nog een doelpunt vieren, want in de extra tijd legde Iniesta in het doelgebied de bal mooi terug op Dani Alves die met een hard schot de eindscore bezegelde: 2-1.

Met deze overwinning opgeteld bij de 0-2 uit de heenwedstrijd heeft FC Barcelona zich ten koste van Manchester City geplaatst voor de kwartfinales Champions League!

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Alves, Piqué, Mascherano, Jordi Alba, Xavi, Busquets, Fàbregas (80’ Sergi Roberto), Neymar (80’ Alexis), Messi en Iniesta.

Opstelling Manchester City: Hart, Zabaleta, Kompany, Lescott, Kolarov, Nasri (75’ Jesús Navas), Milner, Touré, Fernandinho, Silva (72’ Negredo) en Agüero (45’ Dzeko).