Nieuws December 2008

Barcelona en Madrid spelen gelijk op de transfermarkt

Volgens een studie, uitgevoerd door de Universiteit van Navarra, heeft Barça de selectie met de meeste economische ‘media’-waarde terwijl Madrid meer rendement haalt uit de verkopen van zijn spelers.

Op de transfermarkt mondt dit volgens de campus van Pamplona uit op een gelijkspel. De onderzoeksgroep ‘Economie en Sport’ laat zien dat Barça kan rekenen op de selectie met de meest economische waarde ter wereld maar Real Madrid de achterstand goed maakt door haar spelers beter te verkopen. Het werk laat tevens zien dat een 50% van de waarde van de selectie van de Barcelona voortkomt uit de jeugdopleiding, zoals Messi, Xavi, Puyol en Iniesta, allen opgeleid in La Masia, die de club 187 miljoen euro gekost heeft terwijl de witte selectie, ondanks dat zij de tweede in waarde is, 81 miljoen gekost heeft.

In beide gevallen komt de ster met de meeste media aandacht, Messi in het geval van Barça en Raul in het geval van Madrid, uit eigen gelederen.

De studie voegt toe dat op het moment van benaderen van de transfermarkt het Real Madrid is dat het verkopen van spelers handiger en met meer zorg aanpakt door 60 miljoen euro’s te ontvangen voor spelers waarvan de marktwaarde 42 miljoen was.

Barcelona daarentegen behaalde het slechtste rendement van de grote Europese clubs door 45 miljoen te ontvangen voor spelers waarvan de marktwaarde 64 miljoen was.

Als voorbeeld wordt verwezen naar Robinho, die werd verkocht voor 43 miljoen euro terwijl zijn marktwaarde werd geschat op 24 miljoen euro; en de verkoop van Ronaldinho die verkocht werd voor 13 miljoen euro minder dan zijn marktwaarde noteerde.

Betreffende de aankopen bezetten AC Milan en de club uit Madrid de eerste plaatsen omdat zij ongeveer 20 miljoen euro minder betaalde dan gedacht.

Daarentegen betaalde Manchester City 102 miljoen euro’s voor spelers wiens marktwaarde 40 miljoen euro’s was. Olympique Lyon betaalde 27 miljoen te veel en Tottenham Hotspur betaalde 26 miljoen te veel.