Nieuws September 2009

Barcelona - Kiev 2-0

Barça heeft de tweede wedstrijd in de Champions League eenvoudig gewonnen van Dynamo Kiev: 2-0. Bij rust was het 1-0, door een doelpunt van Lionel Messi. Na rust scoorde Pedro de 2-0, in een wedstrijd die gedomineerd werd door Barcelona.

Barça speelde de eerste helft aanvallend en het spel speelde zich vooral af op de helft van Kiev. De eerste kans was verrassend genoeg voor Kiev, maar Magrao schoot in het zijnet. Later was er nog een scrimmage voor het doel van Barcelona, maar het liep gelukkig goed af. Iniesta, Messi en Zlatan zorgden voor enig gevaar, maar tot echte kansen leed het vaak niet. Uit het niets viel dan ook de 1-0. De steekpass van Iniesta werd nog aangeraakt, maar kwam bij Messi terecht. Hij trok van rechts de zestien in en schoot laag op goal, waarna de bal via de keeper binnen rolde. Ibrahimovic had nog wat mooie bewegingen in huis, maar ook hij kon niet voor groot gevaar zorgen. Veel steekpasses van Xavi kwamen wel aan, maar een tweede doelpunt leverde het niet op. Vijf minuten voor rust leek Kiev te scoren, maar de Nederlandse arbiter Kuiper keurde hem (onterecht) af. In de extra minuut kreeg Barça nog een goede kans via Zlatan, maar de keeper tikte de bal mooi over de goal.

Na rust ging Barça meteen op zoek naar de 2-0 en al snel was er een goede kans voor Zlatan, maar hij kopte in de handen van de keeper. Even later was het opnieuw Zlatan, maar zijn vrije trap ging over en naast. Kiev bleef verdedigen en loeren op een counter, die er echter niet kwam. Barça kwam niet tot veel grote kansen, maar bleef jagen naar de beslissing. In de 76e minuut viel eindelijk de 2-0. Een mooie goal van Pedro, die in de rust was ingevallen voor Iniesta. Pedro controleerde de bal, legde hem voor zijn linkerbeen en schoot hem mooi in de linker benedenhoek. De opluchting was groot bij Barça, maar ze bleven aanvallen, vaak met vlotte combinaties en steekpasses. Twee minuten voor het einde van de reguliere tijd, kopte Busquets gevaarlijk terug op zijn keeper. Milevski kon hierdoor op goal schieten, maar de bal kwam op het dak van het doel terecht. Echt gevaarlijk kon Barça niet meer worden, maar het was een verdiende zege. Barça is nu groepshoofd, met 4 punten uit 2 wedstrijden.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Dani Alves, Piqué, Puyol, Abidal, Touré (68‘Busquets), Xavi, Keita, Iniesta (45‘ Pedro), Messi & Ibrahimovic (85‘ Jeffrén).