Nieuws Oktober 2010

Barcelona - Kopenhagen 2-0

Woensdagavond was het tijd voor Barça’s derde Champions League wedstrijd, ditmaal tegen de koploper van groep D, FC Kopenhagen. Dit was de eerste ontmoeting tussen de teams in de historie van beide clubs.
Zonder Valdés, die achterwege bleef vanwege griep, en Milito, die geblesseerd is, betrad Barça Camp Nou. In het bijzijn van 75,852 toeschouwers ging de wedstrijd van start. Met hernieuwd vertrouwen na de overwinning op Valencia afgelopen weekend, begon Barça dominant aan de wedstrijd en er was in de eerste helft al genoeg te genieten! Al in de vijfde minuut schoot Villa op doel op aangeven van Messi, maar de bal raakte de bovenlat. Ook Maxwell deed een doelpoging, welke in de handen van de Deense keeper belandde. Het balbezit van Kopenhagen was vaak van korte duur, hoewel ze een paar keer kans zagen uit te breken, maar niet wisten te scoren.

In de achttiende minuut was het raak: Messi haalde uit van buiten het zestienmetergebied hard uit en schoot de bal in de linkerbovenhoek: 1-0. Barcelona leek echter niet helemaal scherp, of het had simpelweg heel veel pech: in de eerste helft werden er maar liefst drie doelpunten afgekeurd. Messi zag twee van zijn goals teniet worden gedaan door buitenspel, waaronder één die voortkwam uit een flitsend combinatiespel. Ook Villa bleek nog steeds een pechvogel: hij werkte een perfecte pass van Messi mooi af, maar de goal werd opnieuw wegens buitenspel afgekeurd. De eerste helft eindigde zonder extra tijd met een verdiende 1-0 voorsprong van Barça.

Na de rust kwam Kopenhagen meer aan voetballen toe en creëerde het aanzienlijk meer kansen. Zo nu en dan schroefde Barcelona het tempo toch weer op en was het veel op te helft van Kopenhagen te vinden, maar Barça miste de flair van de eerste helft. Het voetbalde naarmate de tijd verstreek steeds slordiger; meerdere passes bereikten elkaar niet en ook in verdedigend opzicht schoot Barça wat tekort. Kopenhagen daarentegen stelde zich veel sterker op en vocht voor de gelijkmaker. Vooral in de slotfase van de wedstrijd werd het nog spannend, toen Kopenhagen een aantal goede kansen kreeg, maar niet benutte. Pedro, Xavi en Keita kregen ook nog wat speelminuten toegewezen, waarna Barça weer wat dominanter werd en streed om te drie punten binnen te halen. In de 92e minuut kwam eindelijk het beslissende doelpunt, opnieuw van de voet van Messi, en slaakte het gehele Camp Nou een zucht van verlichting. Een nieuwe overwinning voor Barça! Hiermee gaat Barcelona met zeven punten aan de leiding in groep D.

Opstelling FC Barcelona: Pinto, Alves, Piqué, Puyol, Abidal, Mascherano, Sergio, Maxwell (73’ Pedro), Iniesta (89’ Keita), Villa (73’ Xavi) en Messi.

Opstelling FC Kopenhagen: Wiland, Pospech, Zanka, Antonsson, Wendt (89’ Larsson), Vingaard (62’ Bolaños), Kvist, Claudemir, Gronkjaer, Santin (75’ Zohora) en N'Doye.