Nieuws Mei 2016

Barcelona - Sevilla 2-0

FC Barcelona is er op zondagavond in geslaagd om de Spaanse Copa del Rey binnen te slepen. Hiermee wist het de vierde hoofdprijs van het seizoen te grijpen, nadat eerder al het WK, de Europese Supercup en de landstitel waren behaald. Sevilla en Barcelona maakten er in Madrid een spectaculair voetbalgevecht van, waarbij de spanning hoog opliep. Met drie rode kaarten en een bloedstollende verlenging was het een finale zoals die hoort te zijn, waarin Barcelona uiteindelijk met twee treffers de beker wist te prolongeren. In het Vicente Caldéron leek Barcelona lang op de afgrond te balanceren, maar de ploeg herpakte zichzelf geweldig en wist dankzij Jordi Alba en Neymar de doorbraak te forceren.

In de beginfase waren beide ploegen nog zoekende, en werd de strijd voornamelijk op het middenveld uitgevochten. Barcelona kwam niet verder dan een volley van Suárez die naast het doel belandde op aangeven van Andrés Iniesta, die de aanvoerdersband droeg. Sevilla wist enkele gevaarlijke uitbraken te noteren, waarvan de gevaarlijkste na een half uur direct het gehele wedstrijdbeeld veranderde. Na ruim een half uur wist spits Gameiro te ontsnappen uit de rug van Mascherano, en in een poging om de Franse spits van scoren te houden trok de Argentijn zijn tegenstander naar de grond. Een terechte rode kaart was het gevolg, en Barcelona moest nog ruim 50 minuten met tien man spelen.

In de tweede helft zorgde dit dan ook voor een eenzijdig wedstrijdbeeld, waarbij Sevilla aan bleef vallen en Barcelona met hangen en wurgen levend bleef. Piqué toonde zich de onverzettelijke muur door keer op keer de schoten van Sevilla te blokken, al kwam Barcelona goed weg toen vlak na rust een schot van Banega via de binnenkant van de paal weer uit het doel rolde. Barcelona moest zich beperken tot verdedigen, en in de spaarzame uitbraken die het kreeg raakte ook Luis Suárez nog eens geblesseerd. De clubtopscorer van dit seizoen die zich tot Pichichi kroonde in de competitie strekte bij een aanname zijn been te ver door, en een hamstringblessure was het gevolg. In tranen zat Suárez op de bank, en Barcelona leek richting de afgrond te gaan. In de blessuretijd leek het op een verlenging af te stevenen, maar een briljante steekbal op Neymar zou daar wel eens verandering in kunnen brengen. De Braziliaan werd echter getorpedeerd door Banega die volkomen terecht met rood het veld moest verlaten.

Met tien tegen tien zocht Barcelona in de verlenging naar de doorbraak, en die vond het al snel. Na 97 minuten werd de ban gebroken dankzij Jordi Alba. Rond de middencirkel wist Lionel Messi een puntgave assist te leveren op de linksback, met een boogbal die iedereen versteld liet staan. Alba tikte de bal de verre hoek in en wist hiermee de 1-0 te noteren. Sevilla bracht stormram Llorente binnen de lijnen, maar leek te vermoeid om nog iets uit te richten. Na een rode kaart voor Carriço wegens protesteren was de koek helemaal op, en Barcelona besliste het duel in de blessuretijd van de verlenging. Messi was opnieuw aangever met een uitstekende steekpass op Neymar, die beheerst binnenschoot. Dankzij deze goal wist Barcelona de 2-0 zege vast te stellen, en dus was de Spaanse Copa del Rey een feit. Barcelona sluit het seizoen dus af in stijl, in een duel waarin Iniesta de beste man was. De architect toverde er lustig op los en hij was ongenaakbaar in zijn dribbels.

Opstelling Barça: Ter Stegen; Alves, Piqué, Mascherano, Alba ('120 Sergi Roberto); Rakitic ('46 Mathieu), Busquets, Iniesta; Messi, Suárez ('57 Rafinha), Neymar