Nieuws Juni 2014

Bartomeu: “Jullie zullen ervan genieten”

Het laatste weekend van mei was clubpresident Josep Maria Bartomeu aanwezig op het elfde Congrés de Penyes Barcelonistes d’Andalusia, Ceuta en Melilla in Málaga. Bartomeu begon zijn toespraak met een eerbetoon aan de een maand eerder overleden Tito Vilanova, en vroeg de aanwezigen om een applaus ter nagedachtenis aan Tito. “Zijn overlijden was ongetwijfeld het ergste dat dit seizoen gebeurde, en een van de hardste klappen die de Club recente jaren kreeg.”

Na dit moment van herdenking wendde Bartomeu zich tot de aanwezigen met een optimistische boodschap. “Ik weet dat het niet gemakkelijk geweest zal zijn om alle kritiek te lezen, en te horen hoe men zegt dat dit het einde van een cyclus is bij de Club of een einde aan de manier waarop we spelen. Maar dat is gewoon niet waar. Negeer hen. Ik wil je nu luid en duidelijk zeggen dat zij het bij het verkeerde einde hebben. Dit Barça leeft – meer dan ooit!”

Met het vertrek van Gerardo Martino en de daaropvolgende komst van Luis Enrique is er een nieuw project geïnitieerd. “Ik kan jullie verzekeren dat dit project geweldig zal worden. Luis Enrique is het eerste stukje in een project dat al van start is gegaan. Hij zal enthousiasme en hoop in de selectie injecteren, wat ze nodig zullen hebben om nieuwe uitdagingen aan te gaan. Hij is de leider die ons eerste team nodig heeft.”
De Clubpresident is lovend over de nieuwe aanwinst, keeper Marc-André Ter Stegen. Ook legde hij uit dat Rafinha en Deulofeu twee spelers zijn die “een tijdperk zullen kenmerken”. Hij haalde eveneens het nieuwe contract van Leo Messi aan: “We hebben hem een deal gegeven die de beste speler ter wereld verdient. Niemand kan eraan twijfelen dat hij dat is, en we zijn er trots op dat Leo bij ons blijft. Ik weet dat hij ook blij is.”

Over verdere nieuwe aanwinsten wilde Bartomeu het volgende kwijt: “We werken eraan om het team te versterken op de posities die dat nodig hebben om weer competitief te zijn. Ik kan nog geen details prijsgeven omdat het onze verantwoordelijkheid is om in stilte te werken en de juiste stappen te nemen om de doelstellingen te halen die we voor onszelf bepaald hebben. Het team dat we aan het vormgeven zijn, zal jullie me trots vervullen en jullie weer doen juichen. Twijfel er niet aan – volgend seizoen zullen jullie ervan genieten om Barça te zien.”