Nieuws Februari 2009

Betis Sevilla - Barça 2-2

FC Barcelona heeft zaterdagvond voor het eerst sinds 23 november 2008 weer puntenverlies geleden in de Spaanse Primera División. Uit bij Betis Sevilla werd een vroege 2-0 achterstand vlak voor tijd toch nog rechtgezet.

Met een 2-2 gelijkspel keren de blaugranas met gemengde gevoelens terug naar huis, er had immers veel meer ingezeten. Opnieuw nam Guardiola namelijk het risico om een aantal basiskrachten op de bank te laten beginnen. Messi, Henry en Márquez mochten de trainingspakken aanhouden en Hleb, Keita en Cáceres startten aan de aftrap. Liep het in de uitwedstrijden (Osasuna en Racing) de laatste weken steeds goed af door bij achterstanden alsnog Messi in te laten vallen en zo de drie punten mee te nemen, in het voor Barça altijd lastige Luiz de Lopera stadion ging dit verhaal nu niet op. Binnen 30 minuten keek Barcelona tegen een verassende maar verdiende 2-0 achterstand aan. In de 17e minuut won Mellí het bij een corner in de lucht van Sergio Busquets waarna zijn kopbal achter Valdés binnenviel. De in de baan van de bal buitenspel staande Sergio García werd niet afgefloten. In de 24e minuut viel de tweede treffer. Een vrije trap van rechts werd door een ieder gemist waardoor de bal op links bij Mark González kwam, die compleet vrij hard en laag mocht binnen schieten. Twee tegendoelpunten uit twee dode spelmomenten, een koploper onwaardig.

Een tot dan toe vrij zwak Barça zette een versnelling hoger in en ging op zoek naar eerherstel. Nog voor rust werd deze gevonden in de vorm van een makkelijk gegeven strafschop. De lastig te bespelen Iniesta liet zich bij aanraking van Juande gemakkelijk vallen en gaf daarmee de mogelijkheid aan topscorer Samuel Eto’o om zijn 100ste competitiedoelpunt voor FC Barcelona aan te tekenen. De Kameroener schoot in eerste instantie op keeper Ricardo, maar kon in de rebound alsnog toeslaan.

Na rust trachtte Barça een offensief in te zetten, maar ook Betis liet zich van zijn beste kant zien, waardoor het spel heen en weer ging. Guardiola greep in door Messi en Henry in te brengen voor de onzichtbare Hleb en Keita. De wissels zorgden meteen voor een waar bombardement op het doel van Ricardo. Bijna elke minuut was er een kans te melden. De gelijkmaker liet echter op zich wachten. Eto'o, Henry en Piqué lieten de grootste kansen onbenut. Pas na het inzetten van de extra aanvaller Bojan was het wel raak. Eto’o kreeg de bal in de 83e minuut met de rug naar het doel aangespeeld, maar wist zich van zijn directe tegenstanders weg te draaien om hard en laag binnen te schieten. Doelpunt 23 van het seizoen voor de Kameroener leverde Barça daarom een zwaar bevochten maar wel verdiend punt op.

Klik hier voor beelden van de doelpunten

Opst: Valdés; Alves, Cáceres, Piqué, Abidal; Xavi, Keita (57.Henry), Busquets (80. Bojan); Iniesta, Eto’o, Hleb (57.Messi)