Nieuws Januari 2011

Bijzondere avond voor Barça

De kwartfinale van de Copa del Rey werd meer dan een wedstrijd: het werd een aaneenschakeling van indrukwekkende momenten. Afellay werd warm verwelkomd in Camp Nou, de drie genomineerden voor de Ballon d’Or ontvingen een staande ovatie en Barça haalde opnieuw een record binnen.

Een nieuw record
De winst over Real Betis van woensdag tilde het aantal ongeslagen wedstrijden tot 27, een evenaring van het clubrecord dat in het seizoen van 1973/74 behaald werd. De selectie van Guardiola heeft al veel records verbroken. De huidige blaugrana sterren zijn sinds de tweede dag van dit seizoen, toen ze thuis met 0-2 verslagen werden door Hércules, ongeslagen in elke competitie. Dat record stond tot afgelopen woensdag op naam van de ploeg onder Rinus Michels dat in 1973/74 met Johan Cruijff in de ploeg 27 wedstrijden niet verloor. Onder Pep bleef Barça in 2008/09 twintig wedstrijden ongeslagen; afgelopen seizoen waren dat er zestien.

Eerbetoon aan Messi, Xavi en Iniesta
De drie finalisten van de Ballon d’Or 2010 werden met een staande ovatie gehaald in de thuisbasis van FC Barcelona vlak voor de kwartfinale Copa del Rey tegen Betis. De top drie beste spelers ter wereld stapten het veld op terwijl de Barça-hymne speelde en de rest van de spelers en de fans applaudisseerden. Als eerbetoon hadden de moeders van de drie spelers, Maria Mercè Creus (Xavi), María Luján (Iniesta) en Celia Cuccittini (Messi) een boodschap voor hun zonen opgenomen die via de speakers door het immense stadion schalde, al gingen sommige delen daarvan verloren in het uitbundige toejuichen van de fans:

“Vele jaren geleden begon je jouw droom, een droom dat je ver van huis bracht, een droom dat je leven veranderde” (Messi’s moeder). “Een nieuwe familie gaf je een droom en het was Barça. Sommige mensen hebben je gecoacht en geadviseerd, en een nieuwe familie heeft je geholpen en we weten dat ze je altijd zullen blijven helpen” (Iniesta’s moeder). “Het was een droom dat veel werk, zweet en tranen vereiste” (Xavi’s moeder). “Deze droom zorgde ervoor dat je niets uit het oog verloor. Gedurende deze tijd ben je gegroeid als speler, maar boven alles als mens” (Messi’s moeder). “Je bent een persoon die de liefde en het respect van vele mensen heeft gewonnen en daar ben ik erg trots op” (Xavi’s moeder). “Voor mij ben je al een winnaar en je verdient alle prijzen die je kunt winnen” (Iniesta’s moeder). “Ik ben blij voor jou en voor ons” (Messi’s moeder). “En voor alle mensen die je respecteren en die van je houden” (Xavi’s moeder).

Hierna presenteerde Carles Puyol de Ballon d’Or aan Messi om de Argentijn te honoreren, maar het was niettemin een feest voor alle drie de spelers na een prachtig jaar waar ze allemaal van genoten hebben. Messi was erop gebrand niet in zijn eentje voor foto’s te poseren en zorgde ervoor dat Xavi en Iniesta in de buurt bleven, want dat de top drie gevormd werd door blaugrana sterren was een heugelijk feit dat de hele club en alle aanhang volop moet vieren.
Vlak voor het einde van een mooie wedstrijd met een schitterend resultaat, waarin Messi alle kritiek op zijn uitverkiezing teniet deed met een prachtige hattrick, kreeg ‘de Vlo’ een publiekswissel en daarmee nogmaals een staande ovatie.