Nieuws November 2011

Camp Nou zonder netten en zonder rook

Een week geleden hadden de fans in Camp Nou een veel plezieriger uitzicht op de wedstrijd dankzij het weghalen van de veiligheidsnetten achter de doelen in het noorden en zuiden. Vicepresident Jordi Cardoner legde uit: “Het bestuur werd een petitie overhandigd om de netten te verwijderen en dat hebben we met het veiligheidsteam geanalyseerd.” De gigantische netten werden tijdens het 2003/04 seizoen geïnstalleerd en nadat het huidige bestuur meerdere malen petities ontving van clubleden, waarin gezegd werd dat de netten een goed uitzicht op het veld belemmerden, besloot het bestuur de netten weg te halen. Cardoner: “We hebben gekeken naar de veiligheidsincidenten die zich hebben voorgedaan sinds de netten er zijn. Dat zijn er maar weinig. We zijn van mening dat onze fans het niet verdienen om nadeel te ondervinden van deze sancties. Hun gedrag is uitermate voorbeeldig.”

Diezelfde dag begon FC Barcelona ook een campagne om aandacht te vragen voor het rookverbod dat vanaf begin volgend jaar in het hele stadion zal gelden. Supporters die naar het Camp Nou kwamen, kregen informatie over de campagne om Camp Nou rookvrij te maken. Het motto “Barça sense fum” (Barça zonder ook) prijkte op een banner dat de luchtbrug naar het Museum bedekte, op posters die bij de ingangen naar de zitplaatsen hingen, en op de elektronische advertentiemonitoren van de club.

Roken is vooralsnog verboden in de gangen en binnen in het stadion, maar het verbod voor het hele stadion zal op 1 januari 2012 ingaan. Jordi Cardoner zei dat wanneer het rookverbod ingaat, “fans die roken en naar het Camp Nou komen een poging moeten doen om zich naast niet-rokers te scharen en zich voor twee uurtjes te onthouden van de gewoonte. Het is een maatregel genomen in het belang van hun gezondheid en dat van alle anderen.”