Nieuws Oktober 2013

Celta - Barça 0-3

Celta de Vigo tegen FC Barcelona was niet alleen de wedstrijd tussen de nummer 15 van de ranglijst en de koploper maar ook het duel tussen voormalig speler en trainer bij Barça Luis Enrique en de Argentijn Gerardo Martino. Celta wist het afgelopen weekend met maar liefst 0-5 te winnen op bezoek bij Malaga en dus was FC Barcelona gewaarschuwd.

Bij de ploeg uit Galicië begonnen drie spelers met een verleden als blaugrana te weten Fontás, Rafinha (verhuurd) en Nolito. Met name Rafinha was erg gevaarlijk in deze wedstrijd, daar later meer over. Aan het begin van de wedstrijd leek er niks aan de hand voor Barça. De ploeg had het meeste balbezit en door een goal van Alexis Sanchez in de 9e minuut kon de ploeg wat gas terug nemen. Celta benutte de ruimtes op het veld goed en was enkele keren gevaarlijk. Omdat de ruimtes groot werden moest Celta regelmatig aan de noodrem trekken. Zo kreeg Rafinha geel voor een charge. De middenvelder liet zich daarna meer gelden met voetballende acties. Zo was hij twee keer dichtbij de gelijkmaker. Eerst met een schot dat rakelings naast ging en vervolgens een poging die maar net gekeerd kon worden door Victor Valdés. Ondertussen had Lionel Messi een prachtige actie door te pingelen in de kleine ruimte, helaas kon hij net bekronen met een doelpunt. Na een half uur moest Adriano het veld verlaten met een hamstringblessure. Martín Montoya was zijn vervanger. De Spanjaard is normaal gesproken een rechtervleugelverdediger en zijn optreden oogde wat onwennig. Het zat Celta niet mee want een goal van Nolito werd onterecht afgekeurd. Valdés werd wel gehaakt, maar dat was door toedoen van Marc Bartra die een basisplaats had gekregen ten faveure van Gerard Piqué. Al met al mocht FC Barcelona niet klagen dat het met een 0-1 voorsprong de rust bereikte.

FC Barcelona begon geweldig aan de tweede helft met een doelpunt van Cesc Fàbregas. De international van Spanje schoot op aangeven van Messi tegen de lat. De bal ging het doel in via Yoel de keeper van Celta de Vigo. Niet lang daarna was het opnieuw Fàbregas met een doelpunt, wederom op aangeven van Messi. De nummer 4 van FC Barcelona schoot de bal droog in het doel. Even later geeft Fabregas op artistieke wijze mee aan zijn Argentijnse ploeggenoot maar de inzet van Messi (met rechts!) eindigt niet als doelpunt. Nolito mocht na ruim een uur spelen aanleggen voor een vrije trap. Het schot van de aanvaller beland op de lat. Het was ook gelijk zijn laatste actie van deze wedstrijd. Uitblinker Fàbregas mocht twintig minuten voor tijd naar de kant en was daar niet blij mee. Iniesta was zijn vervanger maar die kwam nauwelijks in het spel voor. Messi was wel op dreef. De pijlsnelle aanvaller was op zoek naar een doelpunt. La Pulga stond namelijk al eventjes 'droog'. en ook deze wedstrijd wist Messi niet te scoren en zo komt hij op een negatief record van drie wedstrijden zonder een treffer. Dit was dinsdagavond vooral te danken aan het geweldige keeperswerk van Yoel. Op het einde mocht Tello nog invallen voor Alexis, waarmee gelijk alle doelpuntenmakers aan de kant zaten toe te kijken. Het was dan ook weinig verrassend dat er niet meer gescoord werd in het uitverkochte Balaídos.

Als slot van dit verslag nog een pluim voor Marc Bartra, de jongeling toonde zich een waardig vervanger van Piqué. De centrale verdediger zat er steeds kort op en zat een stuk beter in de wedstrijd dan zijn kompaan Carles Puyol in de defensie. De ervaren verdediger had wat slordigheden maar gelukkig werd het niet afgestraft door Celta.

Door de eerste overwinning op Celta de Vigo sinds het seizoen 2006/2007 komt Barça nu op 31 punten uit 11 wedstrijden. De achtervolgers Atletico Madrid en Real Madrid komen later deze week pas in actie.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Dani Alves, Puyol, Bartra, Adriano (31' Montoya), Busquets, Fàbregas ( 69' Iniesta) , Song, Pedro, Alexis (83' Tello) en Messi.