Nieuws Augustus 2011

Champions League loting

In Monaco werd donderdagavond geloot voor de groepsfase van de Champions League. FC Barcelona is ingedeeld in poule H samen met het Italiaanse AC Milan, BATE Borisov uit Wit-Rusland en het Tsjechische Viktoria Plzen.

De Nederlanders Mark van Bommel, Clarence Seedorf en Urby Emanuelson van AC Milan en daarnaast niet te vergeten ex-Barcelona Zlatan Ibrahimović ontmoeten in Camp Nou en San Siro het team van Guardiola. Silvio Berlusconi, de president van Italië en tevens voorzitter van AC Milan, verklaarde eerder deze week dat FC Barcelona een groot gedeelte van het succes van de club te danken heeft aan geluk. “Barcelona is het sterkste team van Europa”, aldus Berlusconi. “Echter, slechts vijftig procent van het succes danken zij aan klasse, vaardigheden en tactiek. De andere helft is een gevolg van het geluk dat ze hebben gehad.”

Het City Stadium van Borisov FC BATE uit Barysaw heeft maar een capaciteit van 5.402 zitplaatsen. BATE is zevenvoudig kampioen van Wit-Rusland: 1999, 2002, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010. Aljaksandr Hleb begon op de voetbalschool van Dinamo Minsk, waarna hij op zijn zeventiende een contract tekende voor FC BATE Barisaw. Voor Hleb wordt momenteel door FC Barcelona gezocht naar een nieuwe club nadat hij door de Catalanen eerder voor het seizoen 2009-10 verhuurd werd aan VfB Stuttgart en aan Birmingham City voor het seizoen 2010-11.

In 2010 won Viktoria de eerste hoofdprijs in de clubgeschiedenis, de Beker van Tsjechië werd na een 2-1 zege op FK Jablonec veroverd. In 2011 werd de club voor het eerst landskampioen. Viktoria versloeg in de Play-offs FC Copenhagen met 2-1 en 3-1 en kwam zo voor het eerst in de geschiedenis van de club in de Champions League.

De eerste poulewedstrijd is meteen al een kraker als Barcelona op dinsdag 13 september thuis AC Milan ontvangt. Een compleet schema van de groepsfase vindt u op de Champions League pagina. Samen met de 31 andere ploegen strijdt FC Barcelona om een plek in de finale op zaterdag 19 mei 2011 in het Fußball Arena München.