Nieuws Juli 2015

Chili vs. Argentinië finale Copa América

Zaterdag 4 juli, in de grote finale van de Copa América, nemen Leo Messi en Javier Mascherano het met Argentinië op tegen het Chili van Claudio Bravo. Gastland Chili was de eerste nationale ploeg die zich plaatste voor de eindstrijd na een 2-1 overwinning op Peru. Argentinië volgde een dag later na Paraguay met een klinkende 6-1 eindscore van het veld geveegd te hebben.

Chili maakt een uitstekend toernooi door. Het is de vierde keer dat de Chilenen de finale hebben bereikt, al was de laatstekeer in 1987. Keeper Bravo draagt de aanvoerdersband en leidt zijn Chileense ploeg met onverzettelijke overtuiging. De zege op Peru in de halve finale was zijn 94e wedstrijd in het Chileense nationale tenue, meer dan welke speler dan ook in de geschiedenis van het Chileense voetbal. Daarmee blijft hij Alexis Sánchez en Leonel Sánchez, met 85 optredens elk, ruim voor, evenals Gonzalo Jara (80) en Gary Medel (79).

Ondertussen jagen de Argentijnen, onder leiding van voormalige Barça-trainer Tata Martino, op hun eerste titel sinds 1993, toen ze voor het laatst de Copa América wonnen. Het feit dat ze nu in de finale staan, is deels te danken aan aanvoerder Messi, die in de halve finale zelf het net niet vond, maar wel zijn aandeel had in de gescoorde doelpunten. Mascherano, die in de slotfase van die wedstrijd gewisseld werd, bereidde het derde doelpunt van die avond voor.

Een blaugrana getinte finale dus, en ofwel Bravo dan wel Messi en Mascherano mag na zaterdag een vierde voetbalprijs in de prijzenkast bijzetten!