Nieuws December 2008

Contractverlenging Xavi een feit

Xavi Hernández blijft tot de zomer van 2014 blaugrana. Vrijdagmiddag verlengde hij zijn bestaande contract dat tot de zomer van 2010 loopt met vier jaar.

In bijzijn van voorzitter Joan Laporta werd het nieuws bekend gemaakt. Xavi wordt per direct de op twee na best verdiende speler van de selectie. De beste speler van het afgelopen EK moet alleen Messi en Eto’o voor zich dulden. De waarde van Xavi stijgt en passant van 50 naar 80 miljoen euro.

Xavi debuteerde voor Barcelona op 18 jarige leeftijd. Het was in 1998 toen Barça nog onder leiding stond van Louis van Gaal. Inmiddels heeft de Catalaan 442 officiële wedstrijden achter zijn naam staan. Daarmee staat de 28 jarige middenvelder op de derde plaats in de top 10 van spelers die de meeste officiële wedstrijden hebben gespeeld. Migueli en Rexach speelden er met respectievelijk 548 en 452 meer.

“Ik wil me nuttig blijven voelen bij Barça”, was zijn eerste reactie. “Ik ben cule en zal dat mijn hele leven blijven. Ik wil hier zo lang mogelijk blijven. Ik kan niet meer wensen, ik ben zeer blij. Ik hoop het niveau te blijven houden, dat de socios van me verwachten.”

De contractverlenging is snel tot stand gekomen. “Beide partijen waren er gauw uit. Ik moet de club bedanken voor het werk dat ze hebben gedaan om zo snel tot een dergelijke overeenkomst te komen.”

De volgende speler die in aanmerking komt voor een contractverlenging is Sergio Busquets.