Nieuws Oktober 2008

De efficiëntie van Eto’o

Tegen Athletic de Bilbao maakte Eto’o een belangrijke treffer voor de blaugranas. Ook persoonlijk is de Kameroener bezig aan een mooie reeks voor Barcelona. Sinds zijn komst wist de snelle spits maar liefst 83 keer het net te vinden in slechts 114 duels. Een paar andere grote Barça spelers hadden een vergelijkbare effectiviteit. In de jaren ’50 scoorde de legendarische Kubala 131 goals in 186 wedstrijden. Rivaldo wist in 157 duels 86 keer het net te vinden. En ook Stoichkov wist een mooi gemiddelde neer te zetten met 83 goals in 175 wedstrijden. De afgelopen zomer bijna vertrokken Eto’o gooit dus hoge cijfers in het lijstje van de meest effectieve speler van Barça. Op dit moment moet hij alleen Mariano Martín nog boven zich te dulden. Met 97 goals in 117 duels wist hij een percentage van 86,6% neer te zetten.